Maart 2005
De bodemsectie dient nog steeds ontdaan te worden van zijn verf en
teerlaag, zodat er een nieuw verfsysteem aangebracht kan worden.
Door het slechte weer in de afgelopen weekenden heb ik hier
weinig aan kunnen doen. Dit werk dient om 2 redenen buiten gedaan te
worden. Ten eerste geeft het schoonmaken met de komborstel ontzettend
veel stof (roest), en ten tweede dient het frame op zijn kant te staan
zodat ik overal goed bij kan.
Ondertussen heb ik ook een inklapbaar opstapje gekocht dat aan het
frame bevestigd dient te worden. Slingert er straks niet meer zo’n los
opstapje in de caravan rond.
Uiteraard is het nu de ideale gelegenheid om voor dit opstapje de
benodigde bevestigingsplaatjes aan het frame te lassen. Dit is nu dus
ook af.
Vanwege het weer ben ik begonnen aan het reconstrueren van de
wielkuipen, de oude wielkuipen waren beide aan de onderzijde weggerot,
en wel op de plaats waar het aluminium tussen het frame en de
vloerplaat geklemd zit. Ik maak de nieuwe wielkuipen van het
plaatmateriaal dat van de caravan afgekomen is, daar zitten nog
voldoende goeie stukken bij om zulke kuipen van te maken.
De constructie is niet eenvoudig, ze bestaan uit 3 delen die met
felsnaden aan elkaar gemaakt zijn, Maar met een beetje geduld is alles
te maken (ook zonder zetbank of fels gereedschap).
De nieuwe wielkuipen worden iets anders van vorm zodat ze niet meer
tussen frame en vloerplaten zitten en het frame en de vloer beter
beschermd is tegen rondspattend water.
De voor en achterzijde lopen door tot onder het frame.
Na drie avonden in de werkplaats zijn beide wielkuipen klaar, dit geeft
nog maar eens aan hoe bewerkelijk het is als je zoveel mogelijk zelf
wilt doen.
Voordat ik de delen met elkaar verbonden heb, heb ik de felsnaden al
gevuld met carrosserie kit, deze methode zorgt ervoor dat de kit niet
alleen tegen de naad , maar er ook helemaal in zit, zodat ze zeker
waterdicht zijn.
Ik wil de binnenwanden niet
meer met PVC bekleden zoals dat origineel
wel gebeurt is, maar de methode van de latere tourings toepassen. Deze
hebben een binnenbekleding van board met een print erop. Dit zit veel
mooier en strakker, met name in de ronde hoeken, en het voelt een stuk
steviger aan.
Dit soort board heb ik echter nergens kunnen vinden, waardoor ik
genoodzaakt ben te gaan improviseren. Ik wil nu de wanden met dun
triplex bekleden, dat later met een sterk soort behang behangen wordt.
Om het triplex op de naden mooi over te laten lopen moet het aan de
achterzijde met stroken aan elkaar verbonden worden. Om deze stroken te
kunnen bevestigen is het nodig dat ik eerst de binnenwanden bekleed,
dan daartegen het isolatie materiaal plak, en dan pas de aluminium
buitenhuid monteer.
Alvorens de binnenwanden bekleed kunnen worden zal eerst de vloer
gemaakt moeten worden, dit zal dus de volgende klus worden als het
frame helemaal af is.
Het is nu 18 maart, en eindelijk een regenvrije dag in het weekend,
zodat er eens flink doorgewerkt kon worden aan de bodemsectie van het
frame. Ik heb het bestaande gedeelte helemaal kaal gemaakt, door de
dikke laag met verfoplosser in te soppen, en het daarna grofweg met een
verfkrabber weg te halen. dit was een aantal weken geleden al gebeurt.
Nu heb ik de bodemsectie helemaal schoon en kaal gemaakt met een
komborstel op de slijptol. Daarna is het kale metaal grondig ontvet met
thinner, waarna ik het nog nabehandeld heb met een grove schuurschijf
op de slijptol.
Dit zorgt ervoor dat alle resterende roestschilvers toch nog loskomen.
Hierna is het nieuwe metaal, wat ik eerder in de grondverf gezet had,
weer ontdaan van zijn verflaag. Het nieuwe metaal was toch niet goed
genoeg onvet, waardoor de grondverf niet goed gehecht had. Nu het weer
kaal is heb ik het opgeruuwd met de schuurschijf en ontvet met thinner.
Het bestaande metaal heb ik daarna met Noverox behandeld, dit is een
roestomvormer, die ook nog een uitstekende hechtlaag voor de grondverf
bied.
Nu wordt het frame definitief in de grondverf gezet, waarna er nog een
laag "Hermadix snelcoating" overheen komt. Daarna worden de
balken vanbinnen nog behandeld met tectyl, en dan is het frame
eindelijk klaar.
Tussendoor nog even een paar bevestigingsplaatjes op het frame achter
de wielkuipen gelast waarop
spatlappen gemonteerd kunnen worden (je weet maar nooit)
Het is nu eind maart, het frame
is af !!
Het hout voor de vloer bij de
bouwmarkt gehaald, en de vloer in de werkplaats opgebouwd.
De vloer wordt opgebouwd uit
een laag 3,6mm triplex, met daarop 20mm tempex en een lattenconstructie
en daarop weer een laag van 9 mm multiplex.
De vloer wordt in 3 stukken
opgebouwd, en dan via het gat in het dak in de caravan geplaatst.
Het eerste deel is 220*192 cm
(tot de wielkuipen), het 2e deel is 242*192 cm (wielkuipen tot schuin
achterstuk) en het derde deel is 52*192 cm (schuin stuk).
Hiervoor zijn 4 platen triplex
en multiplex nodig van 122*244 en 80 meter lat.
Als eerste heb ik de triplex
platen op maat gemaakt en in de caravan gelegd, zodat het exact past.
Daarna heb ik de triplex platen gekopieerd op het multiplex.
Op het multiplex is daarna een
regelwerk van latjes van 18*20mm gemaakt waartussen het isolatie
materiaal komt te zitten. De latjes lopen over de volle breedte door en
liggen in het gedeelte waar gelopen wordt 15 cm uit elkaar. Op de
plaats waar het bed komt en helemaal achterin liggen de latjes 20 cm
uit elkaar, omdat hier de vloer minder zwaar belast wordt. Ook komen er
rondom van deze latjes te zitten.
De latjes zijn met lijm en
schroefjes op het multiplex bevestigd.
Daarna is het tempex op maat
gesneden en tussen het regelwerk geplaatst, waarna het triplex op de
constructie geplaatst is, ook weer met lijm en schroefjes.
Deze sandwich constructie is op
de kopse kanten met loodvrije menie behandeld, en de triplex onderkant
is in de beits gezet.
Op de bovenkant zit een laag
transparante beits, zodat het multiplex gedurende de opbouw van de
caravan niet te vuil wordt.
In de vloer zitten bijna 800
schroefjes verwerkt.
Voor de aardigheid heb ik het nu nog kale frame op de weegschaal gezet,
het frame weegt dus 110 kg (inclusief verf).
Ook de vloer heb ik gewogen, beide grote delen wegen 32,5 kg en het
achterstuk was 8 kg zwaar, maakt een totaal van 73 kg.