Maart 2005

De bodemsectie dient nog steeds ontdaan te worden van zijn verf en teerlaag, zodat er een nieuw verfsysteem aangebracht kan worden. Door  het slechte weer in de afgelopen weekenden heb ik hier weinig aan kunnen doen. Dit werk dient om 2 redenen buiten gedaan te worden. Ten eerste geeft het schoonmaken met de komborstel ontzettend veel stof (roest), en ten tweede dient het frame op zijn kant te staan zodat ik overal goed bij kan.

Ondertussen heb ik ook een inklapbaar opstapje gekocht dat aan het frame bevestigd dient te worden. Slingert er straks niet meer zo’n los opstapje in de caravan rond.
Uiteraard is het nu de ideale gelegenheid om voor dit opstapje de benodigde bevestigingsplaatjes aan het frame te lassen. Dit is nu dus ook af.

opstapje

Vanwege het weer ben ik begonnen aan het reconstrueren van de wielkuipen, de oude wielkuipen waren beide aan de onderzijde weggerot, en wel op de plaats waar het aluminium tussen het frame en de vloerplaat geklemd zit. Ik maak de nieuwe wielkuipen van het plaatmateriaal dat van de caravan afgekomen is, daar zitten nog voldoende goeie stukken bij om zulke kuipen van te maken.
De constructie is niet eenvoudig, ze bestaan uit 3 delen die met felsnaden aan elkaar gemaakt zijn, Maar met een beetje geduld is alles te maken (ook zonder zetbank of fels gereedschap).

wielkuip links  wielkuip binnenzijde  wielkuip rechts

De nieuwe wielkuipen worden iets anders van vorm zodat ze niet meer tussen frame en vloerplaten zitten en het frame en de vloer beter beschermd is tegen rondspattend water.
De voor en achterzijde lopen door tot onder het frame.
Na drie avonden in de werkplaats zijn beide wielkuipen klaar, dit geeft nog maar eens aan hoe bewerkelijk het is als je zoveel mogelijk zelf wilt doen.

wielkuip

Voordat ik de delen met elkaar verbonden heb, heb ik de felsnaden al gevuld met carrosserie kit, deze methode zorgt ervoor dat de kit niet alleen tegen de naad , maar er ook helemaal in zit, zodat ze zeker waterdicht zijn.

Ik wil de binnenwanden niet meer met PVC bekleden zoals dat origineel wel gebeurt is, maar de methode van de latere tourings toepassen. Deze hebben een binnenbekleding van board met een print erop. Dit zit veel mooier en strakker, met name in de ronde hoeken, en het voelt een stuk steviger aan.
Dit soort board heb ik echter nergens kunnen vinden, waardoor ik genoodzaakt ben te gaan improviseren. Ik wil nu de wanden met dun triplex bekleden, dat later met een sterk soort behang behangen wordt.
Om het triplex op de naden mooi over te laten lopen moet het aan de achterzijde met stroken aan elkaar verbonden worden. Om deze stroken te kunnen bevestigen is het nodig dat ik eerst de binnenwanden bekleed, dan daartegen het isolatie materiaal plak, en dan pas de aluminium buitenhuid monteer.
Alvorens de binnenwanden bekleed kunnen worden zal eerst de vloer gemaakt moeten worden, dit zal dus de volgende klus worden als het frame helemaal af is.

Het is nu 18 maart, en eindelijk een regenvrije dag in het weekend, zodat er eens flink doorgewerkt kon worden aan de bodemsectie van het frame. Ik heb het bestaande gedeelte helemaal kaal gemaakt, door de dikke laag met verfoplosser in te soppen, en het daarna grofweg met een verfkrabber weg te halen. dit was een aantal weken geleden al gebeurt.
Nu heb ik de bodemsectie helemaal schoon en kaal gemaakt met een komborstel op de slijptol. Daarna is het kale metaal grondig ontvet met thinner, waarna ik het nog nabehandeld heb met een grove schuurschijf op de slijptol.
Dit zorgt ervoor dat alle resterende roestschilvers toch nog loskomen.
Hierna is het nieuwe metaal, wat ik eerder in de grondverf gezet had, weer ontdaan van zijn verflaag. Het nieuwe metaal was toch niet goed genoeg onvet, waardoor de grondverf niet goed gehecht had. Nu het weer kaal is heb ik het opgeruuwd met de schuurschijf en ontvet met thinner.
Het bestaande metaal heb ik daarna met Noverox behandeld, dit is een roestomvormer, die ook nog een uitstekende hechtlaag voor de grondverf bied.
Nu wordt het frame definitief in de grondverf gezet, waarna er nog een laag  "Hermadix snelcoating"  overheen komt. Daarna worden de balken vanbinnen nog behandeld met tectyl, en dan is het frame eindelijk klaar.

Tussendoor nog even een paar bevestigingsplaatjes op het frame achter de wielkuipen gelast waarop spatlappen gemonteerd kunnen worden (je weet maar nooit)


Het is nu eind maart, het frame is af !!
Het hout voor de vloer bij de bouwmarkt gehaald, en de vloer in de werkplaats opgebouwd.
De vloer wordt opgebouwd uit een laag 3,6mm triplex, met daarop 20mm tempex en een lattenconstructie en daarop weer een laag van 9 mm multiplex.
De vloer wordt in 3 stukken opgebouwd, en dan via het gat in het dak in de caravan geplaatst.
Het eerste deel is 220*192 cm (tot de wielkuipen), het 2e deel is 242*192 cm (wielkuipen tot schuin achterstuk) en het derde deel is 52*192 cm (schuin stuk).
Hiervoor zijn 4 platen triplex en multiplex nodig van 122*244 en 80 meter lat.
Als eerste heb ik de triplex platen op maat gemaakt en in de caravan gelegd, zodat het exact past. Daarna heb ik de triplex platen gekopieerd op het multiplex.
Op het multiplex is daarna een regelwerk van latjes van 18*20mm gemaakt waartussen het isolatie materiaal komt te zitten. De latjes lopen over de volle breedte door en liggen in het gedeelte waar gelopen wordt 15 cm uit elkaar. Op de plaats waar het bed komt en helemaal achterin liggen de latjes 20 cm uit elkaar, omdat hier de vloer minder zwaar belast wordt. Ook komen er rondom van deze latjes te zitten.
De latjes zijn met lijm en schroefjes op het multiplex bevestigd.
Daarna is het tempex op maat gesneden en tussen het regelwerk geplaatst, waarna het triplex op de constructie geplaatst is, ook weer met lijm en schroefjes.

Deze sandwich constructie is op de kopse kanten met loodvrije menie behandeld, en de triplex onderkant is in de beits gezet.
Op de bovenkant zit een laag transparante beits, zodat het multiplex gedurende de opbouw van de caravan niet te vuil wordt.
In de vloer zitten bijna 800 schroefjes verwerkt.


vloer overzicht  vloer onderzijde  vloer detail

Voor de aardigheid heb ik het nu nog kale frame op de weegschaal gezet, het frame weegt dus 110 kg (inclusief verf).
Ook de vloer heb ik gewogen, beide grote delen wegen 32,5 kg en het achterstuk was 8 kg zwaar, maakt een totaal van 73 kg.

februari 2005      april 2005