April 2005

De kogel is door de kerk, ik heb platen aluminium aangeschaft, het zijn 16 platen met een dikte van 0,78mm en ze meten 1*2 meter.

vloer overzicht

De vloer is in de caravan geplaatst net zoals de wielkuipen. Dit is meteen een heel ander gezicht, eindelijk wordt er echt gebouwd.

klinknagelnaad     klinknagelnaad2
klinknagelnaden

Om de aluminium platen aan elkaar te maken zijn er 2 methoden beschikbaar, methode 1 is met een felsnaad en methode 2 is met heel veel klinknagels (geen blindklinknagels).
Voor beide methoden heb ik een proefstukje gemaakt waarbij het resultaat met de felsnaad een beetje tegen valt omdat je elke hamerslag terug ziet in het blanke aluminium, daarbij moet het op de werkbank gebeuren, wat inhoud dat je uiteindelijk een onhandelbaar lang stuk aluminium van 7,5 meter krijgt.

De klinknagel methode geeft een ouderwetse uitstraling, en het wordt nog steeds toegepast op de “AIRSTREAM” caravans uit Amerika.
Het enige probleem is weer de verkrijgbaarheid van de benodigde materialen (blijkbaar wordt er tegenwoordig niet meer geklonken). Na wat rondgebel heb ik het bedrijf “Fabory” bereid gevonden voor mij klinknageltjes te bestellen.
Ik heb uitgeteld dat ik er zo’n 500 nodig heb, maar moet ze per 1000 bestellen. Heb ik in ieder geval wat reserve.


airstream.com
 airstream

De eerste platen zitten er inmiddels op, ik monteer eerst alle platen voor met zelfborende schroeven, die later door blindklinknagels vervangen worden. Als alle platen erop zitten kunnen de gaten voor de klinknagels geboord worden, waarna de platen er weer even af moeten om carrosseriekit tussen de naden te spuiten.
Het pas maken van de platen doe ik met een decoupeerzaag (plaat strak tegen frame schroeven, aftekenen, losnemen, op de werkbank zagen en er weer op schroeven)

De platen worden op de caravan aan elkaar geklonken, wat best een lastig klusje is, omdat iedere klinknagel aan de buitenzijde met een zware hamer tegengehouden moet worden.
Op de randen van de beplating komt nog een strook isolerende tape, die ervoor zorgt dat de platen niet koud tegen het frame aan liggen.

  
12-april

Het is nu 15 april:
De beplating onder de gordellijn zit er nu helemaal op, en de deur is ook klaar. Over het resultaat ben ik zeer tevreden.
Een gedeelte van de beplating boven de gordellijn is inmiddels ook gemonteerd, maar nog niet geklonken. Eerst zullen alle platen op maat gemaakt en tijdelijk gemonteerd moeten zijn alvorens ik de naden ga boren en klinken. Het klinken van de platen op de bovenhelft zal met een 2e persoon moeten gebeuren, omdat mijn armen niet lang genoeg zijn om op de buitenzijde een vuisthamer op de klinknagel te houden, de plaat tegen elkaar te drukken en de klinknagen te klinken.

Wegens andere belangrijke zaken ligt het project nu even stil, maar vanaf begin juni kan ik er weer volop tegenaan.

maart 2005      mei 2005