April 2005
De kogel is door de kerk, ik
heb platen aluminium aangeschaft, het zijn 16 platen met een dikte van
0,78mm en ze meten 1*2 meter.
De vloer is in de caravan geplaatst net zoals de wielkuipen. Dit is
meteen een heel ander gezicht, eindelijk wordt er echt gebouwd.
klinknagelnaden
Om de aluminium platen aan elkaar te maken zijn er 2 methoden
beschikbaar, methode 1 is met een felsnaad en methode 2 is met heel
veel klinknagels (geen blindklinknagels).
Voor beide methoden heb ik een proefstukje gemaakt waarbij het
resultaat met de felsnaad een beetje tegen valt omdat je elke hamerslag
terug ziet in het blanke aluminium, daarbij moet het op de werkbank
gebeuren, wat inhoud dat je uiteindelijk een onhandelbaar lang stuk
aluminium van 7,5 meter krijgt.
De klinknagel methode geeft een ouderwetse uitstraling, en het wordt
nog steeds toegepast op de “AIRSTREAM” caravans uit Amerika.
Het enige probleem is weer de verkrijgbaarheid van de benodigde
materialen (blijkbaar wordt er tegenwoordig niet meer geklonken). Na
wat rondgebel heb ik het bedrijf “Fabory” bereid gevonden voor mij
klinknageltjes te bestellen.
Ik heb uitgeteld dat ik er zo’n 500 nodig heb, maar moet ze per 1000
bestellen. Heb ik in ieder geval wat reserve.

airstream
De eerste platen zitten er inmiddels op, ik monteer eerst alle platen
voor met zelfborende schroeven, die later door blindklinknagels
vervangen worden. Als alle platen erop zitten kunnen de gaten voor de
klinknagels geboord worden, waarna de platen er weer even af moeten om
carrosseriekit tussen de naden te spuiten.
Het pas maken van de platen doe ik met een decoupeerzaag (plaat strak
tegen frame schroeven, aftekenen, losnemen, op de werkbank zagen en er
weer op
schroeven)
De platen worden op de caravan aan elkaar geklonken, wat best een
lastig klusje is, omdat iedere klinknagel aan de buitenzijde met een
zware hamer tegengehouden moet worden.
Op de randen van de beplating komt nog een strook isolerende tape, die
ervoor zorgt dat de platen niet koud tegen het frame aan liggen.
12-april
Het is nu 15 april:
De beplating onder de gordellijn zit er nu helemaal op, en de deur is
ook klaar. Over het resultaat ben ik zeer tevreden.
Een gedeelte van de beplating boven de gordellijn is inmiddels ook
gemonteerd, maar nog niet geklonken. Eerst zullen alle platen op maat
gemaakt en tijdelijk gemonteerd moeten zijn alvorens ik de naden ga
boren en klinken. Het klinken van de platen op de bovenhelft zal met
een 2e persoon moeten gebeuren, omdat mijn armen niet lang genoeg zijn
om op de buitenzijde een vuisthamer op de klinknagel te houden, de
plaat tegen elkaar te drukken en de klinknagen te klinken.
Wegens andere belangrijke zaken ligt het project nu even stil, maar
vanaf begin juni kan ik er weer volop tegenaan.