Februari 2006

Het keukenblok is nu helemaal af, op twee van de 4 deurtjes zijn de grepen van de oude laden terug gekomen, de andere deurtjes zijn alleen te openen als het ernaast gelegen deurtje geopend is. Dit lijkt heel omslachtig maar het werkt in de praktijk erg gemakkelijk. De keukendeurtjes sluiten niet met een schuifje of iets dergelijks, maar hiervoor heb ik zware messing snappers gebruikt, die met veren en kogels werken.

keuken af  keuken af

Voor de afwerking van de naad op gordelhoogte gebruik ik grenen sierlijsten. deze lijsten worden met schroeven bevestigd. Om de lijsten in de bochten achterin te kunnen buigen heb ik het te buigen deel eerst gedurende een half uur met kokend water overgoten  waarna het hout zo soepel werd dat je er bijna een knoop in kon leggen. Ongelooflijk wat je dan allemaal met een grenen latje kunt.
Door de latjes gebogen op hun plaats te schroeven en dan een paar dagen te laten drogen komen ze vast in deze vorm. Later zijn de latjes in de gewenste kleur gebeitst en definitief bevestigd.
Onderstaande foto's laten het zien:

afwerklatten  afwerklatjes  afwerklatjes  afwerklijsten

Ook moest er nog een blad gemaakt worden voor voorin bovenop de disselbak. Uiteraard is dit ook gemaakt van eiken triplex en hetzelfde gebeitst als het overige nieuwe materiaal. Hetzelfde geld voor de twee legplanken die voorin boven de ramen bij het bed komen.
Om het blad mooi te laten aansluiten op de schuine en ronde wanden heb ik de "piping" techniek toegepast die je vroeger veel tegenkwam op meubels. Om dit te maken heb ik een strook stof (hetzelfde als de bankbekleding) om een nylon koord genaaid en tegen de achterzijde van het blad geniet. Eenmaal geplaatst lijkt het alsof een touw van stof de hoek tussen wand en blad afwerkt. een soort flexibele plint dus.
Onderstaande foto's laten het zien.

legplanken  piping  piping  piping

De caravan is nu zover af dat deze definitief uit de werkplaats is gereden en een plaatsje onder de carport heeft gekregen. Dit omdat ik nog wat werk in de werkplaats moet doen waardoor de caravan zou kunnen beschadigen (slijp en laswerk).

Het frame waarop de lattenbodems voor het vast bed op komen te liggen heb ik gemaakt van metalen vierkante buis van 20*20mm . Dit omdat het licht en tocht heel sterk is. Tweede voordeel van deze constructie is dat er straks ook ruimte voor lange voorwerpen onder het bed overblijft, zoals roeispanen of vishengels om maar eens wat te noemen. Op het frame zijn aan de bovenzijde dunne triplex stroken gelijmd zodat straks de lattenbodems niet direct op het metaal liggen. Hierdoor maakt het minder lawaai als de lattenbodems opgetild en neergelegd worden om spullen onder het bed te leggen op eruit te halen. ook beschadigd het materiaal hierdoor minder snel.

Hieronder zie je een aantal foto's die de opbouw van het bed weergeven:

vast bed frame  vast bed lattenbodem  vast bed matrassen  vast bed met dekmatras
metalen frame             lattenbodems              matrassen             extra dekmatras

Op het frame komen dus twee lattenbodems te liggen. deze zijn alleen iets ingekort, zodat er voldoende ruimte is om ze omhoog te klappen zonder tegen het binnenwerk van de ramen (combi rollos) te stoten. Tegen de voorste lattenbodem is een strook gemaakt die bekleed is met hetzelfde stof als de rondzit, deze zorgt ervoor dat je niet tegen de lattenbodem aankijkt. Op de lattenbodems komen schuimmatrassen te liggen die 10 cm dik zijn, en daarop komt dan nog een dekmatras van 4 cm. Deze dekmatras zorgt voor extra comfort.  Dit is voor mij heel belangrijk, omdat ik erg gevoelig ben voor een slecht bed. Een paar nachten op een slecht bed zorgt al voor flinke rugklachten die dan weken tot enkele maanden kunnen aanhouden.

Deze maand ben ik ook bij een Eriba dealer geweest om daar de nieuwste touring modellen eens aandachtig te bestuderen, en een paar dingen zijn mij opgevallen:
* De nieuwste troll met frans bed is ideaal voor lange mensen, omdat de hoofdzijde van het bed verlengd wordt door het blad bovenop de disselruimte, in principe heb je dus meer lengte dan de 2 meter van het bed beschikbaar. Of deze lange mensen ook gebruik van het toilet kunnen maken betwijfel ik echter, de toegang en ruimte is erg krap in dit model.
*  De sta-hoogte in deze nieuwe caravans is toch beduidend minder dan in mijn Titan, dit komt omdat de Titan zonder hefdak al bijna 10cm hoger is.  In de Titan kan ik met het hefdak gesloten nog net rechtop staan, wat in de huidige modellen toch echt onmogelijk is. Mijn lengte is 1,85 mtr.
* Ook is de nieuwe Feeling niet aan mijn aandacht ontsnapt, het is een mooi ogend en naar mijn mening een zeer geslaagde caravan geworden. Omdat het hefdak veel groter is lijkt de Feeling ook veel ruimer dan bijvoorbeeld de Troll, maar in werkelijkheid is hij maar een fractie groter. Als ik nu een nieuwe caravan moest aanschaffen dan zou het beslist een Eriba Feeling worden. Alleen hoop ik dat er nog wat meer variatie in de indelingen komt, op dit moment is de keuze erg beperkt.
* Het hefdakmechniek van de Feeling werk met gasveren in plaats van de scharen met schroefveren zoals op de Tourings. Het openen en dichtmaken gaat op de Feeling veel soepeler omdat je de mechanische weerstand van de scharen niet hoeft te overbruggen. Als Eriba dit principe ookl op de Touring modellen zou toepassen zou echt een enorme verbetering zijn. Ik ga het in ieder geval wel op mijn Titan toepassen.

Voor het hefdak maak ik dus een nieuw hefmechaniek dat werkt met 4 gasveren in plaats van de gebruikelijke scharen met schroefveren. De ontwerp tekeningen hiervoor zijn al klaar en de benodigde gasveren gaan zsm in bestelling.

De laatse klus deze maand is het oplappen van de as. deze hoeft alleen maar ontdaan te worden van zijn oude verflaagje en dan opnieuw in de verf gezet te worden. Mechanisch is de as en de trommelremmen nog in prima conditie, zodat hier niets aan hoeft te gebeuren. Voor de zekerheid worden de lagers wel voorzien van nieuw lagervet.




januari 2006      maart 2006