
metalen
frame
lattenbodems
matrassen extra dekmatras
Op het frame komen
dus twee lattenbodems te liggen. deze zijn alleen iets ingekort, zodat
er voldoende ruimte is om ze omhoog te klappen zonder tegen het
binnenwerk van de ramen (combi rollos) te stoten. Tegen de voorste
lattenbodem is een strook gemaakt die bekleed is met hetzelfde stof als
de rondzit, deze zorgt ervoor dat je niet tegen de lattenbodem
aankijkt. Op de lattenbodems komen schuimmatrassen te liggen die 10 cm
dik zijn, en daarop komt dan nog een dekmatras van 4 cm. Deze dekmatras
zorgt voor extra comfort. Dit is voor mij heel belangrijk, omdat
ik erg gevoelig ben voor een slecht bed. Een paar nachten op een slecht
bed zorgt al voor flinke rugklachten die dan weken tot enkele maanden
kunnen aanhouden.
Deze maand ben ik ook bij een Eriba dealer geweest om daar de nieuwste
touring modellen eens aandachtig te bestuderen, en een paar dingen zijn
mij opgevallen:
* De nieuwste troll met frans bed is ideaal voor lange mensen, omdat de
hoofdzijde van het bed verlengd wordt door het blad bovenop de
disselruimte, in principe heb je dus meer lengte dan de 2 meter van het
bed beschikbaar. Of deze lange mensen ook gebruik van het toilet kunnen
maken betwijfel ik echter, de toegang en ruimte is erg krap in dit
model.
* De sta-hoogte in deze nieuwe caravans is toch beduidend minder
dan in mijn Titan, dit komt omdat de Titan zonder hefdak al bijna 10cm
hoger is. In de Titan kan ik met het hefdak gesloten nog net
rechtop staan, wat in de huidige modellen toch echt onmogelijk is. Mijn
lengte is 1,85 mtr.
* Ook is de nieuwe Feeling niet aan mijn aandacht ontsnapt, het is een
mooi ogend en naar mijn mening een zeer geslaagde caravan geworden.
Omdat het hefdak veel groter is lijkt de Feeling ook veel ruimer dan
bijvoorbeeld de Troll, maar in werkelijkheid is hij maar een fractie
groter. Als ik nu een nieuwe caravan moest aanschaffen dan zou het
beslist een Eriba Feeling worden. Alleen hoop ik dat er nog wat meer
variatie in de indelingen komt, op dit moment is de keuze erg beperkt.
* Het hefdakmechniek van de Feeling werk met gasveren in plaats van de
scharen met schroefveren zoals op de Tourings. Het openen en dichtmaken
gaat op de Feeling veel soepeler omdat je de mechanische weerstand van
de scharen niet hoeft te overbruggen. Als Eriba dit principe ookl op de
Touring modellen zou toepassen zou echt een enorme verbetering zijn. Ik
ga het in ieder geval wel op mijn Titan toepassen.
Voor het hefdak maak ik dus een nieuw hefmechaniek dat werkt met 4
gasveren in plaats van de gebruikelijke scharen met schroefveren. De
ontwerp tekeningen hiervoor zijn al klaar en de benodigde gasveren gaan
zsm in bestelling.
De laatse klus deze maand is het oplappen van de as. deze hoeft alleen
maar ontdaan te worden van zijn oude verflaagje en dan opnieuw in de
verf gezet te worden. Mechanisch is de as en de trommelremmen nog in
prima conditie, zodat hier niets aan hoeft te gebeuren. Voor de
zekerheid worden de lagers wel voorzien van nieuw lagervet.