Maart 2006

De eerste klus die ik deze maand ga aanpakken is de as. Deze is in nog zulke goede staat dat het alleen nodig is een paar oppervlakkige roestplekken kaal te maken, waarna de as opnieuw in de zwarte body coating gespoten kan worden. De remmen, remkabels en lagers zijn nog als nieuw en blijven dus gemonteerd.
Dit klusje was dus in één avond geklaard, het is 1 maart en de as ligt nu klaar om gemonteerd te worden.

luikmechaniek  luik mechaniek  luikmechaniek

Het volgende klusje is het maken van het disselluik mechaniek, het disselluik kan straks in één beweging worden geopend of gesloten, en in de open of dicht stand gehouden met een gasveer. Er komen verder geen vergrendelingen of sloten in het disselluik, hierin valt toch niets te halen. het mechaniek wordt doeltreffend maar ook éénvoudig.
De foto's hierboven illustreren het mechanisme.

In de disselruimte  komt nog een rek waartegen de gasfles(sen) en watertank vastgezet  kunnen worden. 

Wat moet er nog gebeuren?


Al deze klussen kunnen pas uitgevoerd worden als de caravan definitief onder de carport vandaan gehaald wordt, en dit ga ik pas doen als het weer dit een beetje toelaat. Tot nu toe heeft het nog continu flink doorgewinterd (08-maart-2006), maar ik heb goede hoop dat de caravan het aankomende weekend weer op zijn echte as en wielen komt te staan, de overige werkzaamheden zijn dan nog maar een peuleschil.

Dit weekend (11 en 12 maart) zijn de weersvoorspellingen niet gunstig, s'nachts nog -6 en overdag sneeuwbuien. Maar omdat ik toch graag verder wilde heb ik zaterdags de caravan onder mijn andere carport gezet, welke hoog genoeg is. Nu kon ik het hefdak definitief monteren. Voorlopig komt het hefdak nog op zijn oude originele hefmechanisme bestaande uit 4 scharen met schroefveren. Deze scharen heb ik voorzien van nieuw vet en ze werken nu toch beter als wat ik verwacht had.

hefdak  hefdak

De scharen zijn nu met RVS slotbouten aan het dak bevestigd, zodat deze nooit meer zullen vastroesten. De lijsten waarmee het stof aan het vaste dak vast zit heb ik iets verschoven gemonteerd, zodat alle schroefgaatjes opnieuw geboord moesten worden. De originele schroefgaatjes waren namelijk bijna allemaal te groot  waardoor de schroefjes er geen grip meer op hadden. Het was zulks guur weer waardoor het later in de middag in de caravan nog maar 0 graden was.
Ondanks de kou was het voor mij heerlijk werken in de caravan, omdat dit soort opbouwende klussen zoveel voldoening geven. Later nadat het hefdak volledig gemonteerd was heb ik de caravan van binnen maar eens ontdaan van zijn inmiddels behoorlijk aangegroeide stoflaag.

Voor de zondag was wel beter weer voorspeld, het zou in ieder geval zonnig zijn met weinig wind, maar toch een veel te lage temperatuur voor het jaar. Voor mij stond het vast, vandaag zal de mooiste dag van het restauratie project worden!
Het was inderdaad koud, maar de zon maakte veel goed, en er zijn toch nog een paar vlokken sneeuw naar beneden gedwarreld. De caravan werd buiten neergezet, omdat hij een flink stuk omhoog moest. Als eerste heb ik de achterzijde op assteunen gezet en daarna de voorzijde omhoog gezet. Daarna zijn in chronologische volgorde de volgende items aan de caravan bevestigd:
Voor het eerst sinds oktober 2004 staat de caravan weer op zijn eigen as en wielen. Al deze onderdelen waren in een paar uurtjes gemonteerd, dat is dan het voordeel van een goede voorbereiding. Voor mij was het werkelijk een genot de caravan weer op zijn wielen op de normale hoogte te zien. Het blanke aluminium fonkelde geweldig in de zon.

omhoogzetten  afbouw  dissel  afbouw
Zo, dat ziet er dan uiteindelijk toch heel anders uit!

Later op de dag heb ik de caravan nog even achter beide auto's gehangen om de verlichting te controleren (beide auto's zijn nu ook voorzien van een 13 polige jaeger) en uiteraard werkte het allemaal perfect.
Waar ik wel nog aan moet wennen is dat de caravan nu buiten moet blijven staan. Een overkapping voor de volgende winter moet nog gebouwd worden.

golf  BMW

nog een paar klusjes en dan??

De remstang (die van de koppeling naar de as loopt) was echt niet meer bruikbaar, het is een massief ijzeren staaf van 10mm aan beide zijden voorzien van schroefdraad. Ik heb een nieuwe remstang gemaakt van een gegalvaniseerde buis met een diameter van 15mm waaraan aan de voorzijde een stuk M10 draadeind zit gelast en aan de andere zijde een gladde staaf van 10mm.  In het midden heb ik een oog gemaakt waaraan de remstang met een ketting aan de bodem gehangen wordt.

Vandaag (16-maart) is de luifel aangekomen, deze hadden we besteld bij "kampeerwinkel.com" waar hijj het goedkoopst was inclusief bezorgkosten.  Het is een Fiamma caravanstore "zakluifel" welke tijdens de reizen aan de rail kan blijven zitten. Uiteraard heb ik de luifel er meteen even aangezet en uitgetest.
Ondanks dat de luifel een breedte heeft van 4,10 meter heeft is deze eenvoudig door één persoon uit te zetten en weer op te bergen. Opgezet staat de luifel nog schuin genoeg als hij vooraan zo hoog staat dat ik er nog recht onderdoor kan lopen, Ook het openen en sluiten van de deur gaat prima, deze raakt de luifel niet.
Ik denk dat het plaatsen van de extra rail op het dak, zoals ik het gedaan heb, de ideale oplossing voor het plaatsen van een luifel is. Het doek van de luifel zit op deze manier zeker 10 cm hoger dan in de originele rail.

Dit weekend (18 en 19 maart) is de caravan "street legal" gemaakt en zijn de gasleidingen gemonteerd. De remstang is namelijk gemonteerd, waarmee de caravan zover af is dat hij op de weg kan. Ik heb de remstang op exact dezefde afstelling gemonteerd zoals hij vroeger ook zat, er vanuit gaande dat de remmen ooit perfect gewerkt hebben. Dit kon in na de aanschf niet testen omdat het oploopmechanisme muurvast zat.
Zaterdag heb ik ook de eerste testrit gemaakt op de openbare weg. Tijdens deze proefrit kon ik meteen vaststellen dat de oplooprem perfect functioneerd. Bij heel zacht afremmen of plotseling gas loslaten gebeurt er niets, rem je iets harder, dan voel je (heel soepel) dat de caravan mee begint te remmen en je hoeft dan niet harder op de rem te trappen als zonder caravan. Zodra je de rem loslaat of weer gasgeeft komt de caravanrem ook meteen vrij.
De caravan ligt uiters stabiel achter de auto en oneffenheden op de weg worden prima verwerkt en niet overmatig doorgegeven aan de auto. Tijdens deze eerste rit reed ik op een doorgaande binnenweg al over de 100km/u zonder dat ik daar erg in had.  Uiteraard is de caravan op dit moment nog onbeladen, maar door straks op de juiste manier te beladen zal de stabiliteit hetzelfde blijven. Een stabilisator-koppeling is dan ook absoluut niet nodig.

Ook zijn de gasleidingen onder de caravan gelegd, één van de disselruimte naar het keukenblok waar de afsluiters zitten, en nog een leiding van het keukenblok naar de kachel. Ook heb ik dit weekend een flessenrek gemaakt, waar één 12kg en één 5 kg gasfles tegen vastgezet kunnen worden.

Zondag zijn we met de caravan naar mijn ouders geweest om hem te laten zien en heb ik meteen de luifel gedemonstreerd, foto's hieronder laten het zien.

luifel opgerold  luifel uitgerold
m'n vader bewonderd      en ik ben trots   


Vandaag (maadag 20 maart) heb ik de caravan op een weegbrug gezet, nu kon het ledig gewicht eenvoudig bepaald worden omdat er nog geen spulletjes in zitten. Hij is gewogen inclusief 2 gasflessen (klein en groot) en de luifel. Het totaalgewicht kwam uit op 960kg, dit was toch wel iets meer dan wat ik verwacht had, maar nog altijd minder dan het ledig gewicht op het kentekenbewijs. Hierop staat een gewicht van 980kg genoteerd.
Omdat ik de weegbrug niet helemaal vertrouwde (wordt gebruikt voor vrachtwagens tot 70 ton) heb ik het thuis nog eens nagewogen. Thuis kwam ik op de volgende gewichten: rechterwiel 420 kg, linkerwiel 470 kg en neuswiel 70 kg, wat in totaal ook weer 960 kg is. Dus de weegbrug klopt exact.

De afgelopen dagen heb ik nog een aantal kleine klusjes uitgevoerd. Zo is de accu definitief geplaatst en aangesloten, ook de omvormer(ook wel inverter genoemd) en laadinrichting zijn aangesloten. De omvormer schakelt automatisch in als de 230V~ op de "paalaansluiting" wegvalt, waardoor de apparatuur in de caravan in principe altijd functioneerd, er hoeft dus niet handmatig omgeschakeld te worden. De koelkast is getest op de omvormer en werkt prima. Bij een omgevingstemperatuur van 20 graden draait de koelkast ongeveer 20 seconden per 5 minuten en trekt dan ongeveer 180 VA uit de accu, dit is dan gemiddeld 12VA, nou daar kan een absorbsie koelkast die minimaal 120VA continu nodig heeft dus echt niet tegenop. Ik was een beetje bang dat de omvormer niet voldoende vermogen kon leveren om de compressor van de koelkast te starten, maar ook dat gaat prima.
In de koelkast kunnen in het vriesvak gewoon koelelementen ingevroren worden, dus met een paar van deze elementen heb ik nog extra koude reserve.

De voor deze caravan niet verplichte mistlamp heb ik ook gemonteerd, en zit net zoals de markeerlichten onder de wand tegen de bodem gemonteerd, zodat deze lelijke armaturen de lijn van de caravan niet verstoren.





februari 2006      april 2006