December 2005

De hangkast en toiletkast zijn beide geplaatst, zodat er een start gemaak kan worden met de electrisch installatie.

Op de vloer is daarvoor helemaal rond een kabelgoot gelegd, die ook als 'plint' dient tussen wand en vloer. In de hangkast gaat een goot omhoog, om van daar uit een kabelgoottracé aan te leggen door de bovenkastjes, zodat de diverse armaturen van spanning en stroom kunnen worden voorzien.

goottracé  apparatuur
kabelgoottracé             apparatuur 

In de toiletkast komt de boordaccu, voeding, omvormer en stuureenheid te staan/hangen.
De armaturen met halogeen lampen worden direct uit de boordaccu gevoed,  de overige armaturen (keuken en buitenlamp) komen op het 230V~ net, dat indien er geen "paal" beschikbaar is , door de omvormer van 230V~ wordt voorzien.
Er komen in totaal 2 230V~ WCD's in de caravan, dat mijninziens ruim voldoende moet zijn. Verder worden nog de ringverwarming en koelkast uit dit 230V~ net gevoed.

De electrische installatie is bijna helemaal klaar (nog twee armaturen bij het vast bed moeten nog bekabeld en geplaatst worden) en tot zover ook helemaal uitgetest.
Voor de stekker die straks op de auto aangesloten wordt, heb ik voor het 13 polige Jaeger systeem gekozen, omdat dit verrreweg de meest robuste aansluitingen zijn, en het waarschijnlijk de nieuwe standaard wordt. Het grote voordeel van een 13 polig systeem is dat je "continu" en "geschakelde" 12 volt voeding uit de auto krijgt, zodat straks automatisch de boordaccu geladen wordt als de motor van de trekauto ook daadwerkelijk loopt. Zo hoef je niet meer na te denken over het uitschakelen van de koelkast bij een langere pauze.
Één bestaand lichtaramatuur heb ik hergebruikt en omgebouwd, dit zijn de bekende armaturen waar een 21W 12V lamp en een 220V~ kaarslamp in zitten en twee drukknopjes op zitten. Het stomme van die twee knopjes is dat je altijd het verkeerde knopje bediend, en daardoor dus onderweg al je binnenverlichting brandt. Ik heb in het armatuur een 230V~ buislamp armatuur gebouwd, omdat deze een zacht en toch veel licht geven. Het armatuur straalt nu over de gehele lengte licht uit. Er zit dus ook nog maar één schakelaar op. Dit armatuur is boven het aanrecht geplaatst omdat daar het meeste licht nodig is.
In onze caravan werken straks dus alle lichtpunten altijd en worden met één schakelaar bediend, onafhankelijk van wel of geen voeding uit "de paal".

koelkast ingebouwd        ringverwarming     armatuur
koelkast ingebouwd         ringverwarming            omgebouwd armatuur

De 230V~ CEE contrastekker voor "de paal"  aansluiting heb in niet zoals gebruikelijk in de linkerzijwand gemaakt, maar op de bodem gemonteerd aan de rechterzijde, omdat je hier altijd goed bij kunt.  Ik heb de aansluiting bewust op de bodem gemaakt, zodat ik niet zo'n lelijk klepje in de caravanwand krijg, wat onderweg ook nog bij veel caravans op en neer ligt te klapperen.  Naast deze CEE contrastekker heb ik ook meteen een CEE stopcontact geplaats voor bijvoorbeeld een lamp voor onder de luifel op aan te sluiten.

De kachel met zijn ringverwarming is ook al geplaatst, alleen moet de gasaansluiting nog gemaakt worden, maar dan kan pas als de caravan weer buiten op zijn eigen as staat. Het front van de kachel dient wel nog vervangen te worden, het is behoorlijk door roest aangetast en heeft een erg foute kleur.  In totaal zijn er straks 5 uitstroomopeningen voor de ringverwarming, te weten: 1 bij de deur, 2 bij de rondzit, 1 bij het vast bed en 1 in de toilet kast.

Op de foto hierboven is ook al goed te zien hoe de koelkast ingebouwd is. Boven de koelkast is nog ruimte voor een klein electrisch oventje.

De matrassen voor het vast bed zijn inmiddels ook op maat gemaakt, en bestaan uit twee schuimmatrassen van 198*71*10 cm welke op lattebodems komen te liggen, waar weer een ikea oplegmatras komt  van 142*200*4 cm. Deze oplegmatras hadden we al, maar was 160 cm breed en heb ik dus smaller moeten maken, hetzelfde geld voor de andere matrassen welke 90 cm breed waren en dus ook smaller gemaakt moesten worden.

Nou dat was het voor dit jaar, er zijn nog behoorlijk wat klussen die uitgevoerd moeten worden voordat de caravan gebruiksklaar is, maar dat komt wel in 2006, Nu gaan we eerst kerst en oud op nieuw vieren!


november 2005      januari 2006