December 2004

Ik ben begonnen aan de voorzijde, de onderste buizen en de buizen op gordelhoogte komen beide 25 cm verder naar voren, zodat er een geïntegreerde disselbak gemaakt kan worden, net zoals in de nieuwe lijn touring caravans.
Deze buizen zijn inmiddels gemaakt en gemonteerd. Het frame van de bodem is hiervoor aan de voorzijde met zo’n 30 cm verlengt (de punt loopt door).

 voorzijde aangepast detail

Het bovendeel van de voorzijde wordt hierdoor een stuk schuiner wat de aërodynamica ten goede komt, maar waardoor de originele ramen van de voorzijde niet meer gemonteerd kunnen worden, er komen nu geen ramen meer in de voorzijde, net zoals bij de eerste pucks.

 voorzijde verlengt

Mijn bedoeling is het om in de voorzijde van de caravan een vast bed te maken, waardoor we de ramen niet echt zullen missen, de beide ramen aan de zijkanten voor kunnen straks open.
Doordat de caravan opbouw onder de gordel dus 25 cm langer wordt, blijft de binnenruimte voorin langer recht, waardoor de mogelijkheid geschapen wordt een bed met een matras van 140*200 te plaatsen op de exacte plaats van de oude kleine zithoek. De opbouwlengte binnen blijft ongewijzigd.

 disselbak_conversie

De schets hierboven laat precies zien wat het effect op de ruimte is door gebruik te maken van een geïntegreerde disselbak.

De disselbak wordt toegankelijk gemaakt door een luik als een gewone deur open draait. Het luik wordt opgehangen in twee scharnieren.

Op dit moment is er al 36 meter buis (20*20) doorheen, en ik heb nog 24 meter bijbesteld.

De nieuwe balken en stompen in de bodem moesten aan de onderzijde nog allemaal gelast worden, dit gaat namelijk erg moeilijk als het frame maar 20 cm van de vloer staat. Om dit te kunnen doen moest het frame naar buiten om op de zijkant gezet te kunnen worden, maar dan zou het dak er vanaf vallen.
Daarom heb ik besloten dat het dak er toch maar af moest. Hiervoor heb ik de caravan onder een carport (ja ik heb er meerdere) gerold en toen het dak daar aan het plafond opgehangen.

Met de caravan op de zijkant gekanteld konden de lassen op de onderzijde probleemloos gemaakt worden.

onderzijde aflassen 

Toen het frame zo buiten stond leek het mij verstandig de onderzijde maar meteen schoon te maken (alleen nieuw metaal+ lassen) en in de menie te zetten, omdat je er zo moeilijk bij komt, en het blanke metaal vol met teer zou komen zitten bij het kaalmaken van de oude balken.

 onderzijde in menie zetten

Op het bestaande deel van het frame zit een teerhoudende coating gesmeerd, die er dus nog helemaal af moet. Bij het verwijderen hiervan met een staaldraadtol in de slijpschijf wordt het spul zacht en zo in de poriën van het geroeste metaal gesmeerd, met alle nadelen van dien voor de hechting van de hierna aan te brengen menie. Ik denk dat er nog veel oplosmiddel nodig is om dit goedje te verwijderen. Dat is ook de rede dat ik het nieuwe metaal maar alvast in de menie heb gezet.

november 2004             januari 2005