December 2004
Ik ben begonnen aan de voorzijde, de onderste buizen en de buizen op
gordelhoogte komen beide 25 cm verder naar voren, zodat er een
geïntegreerde disselbak gemaakt kan worden, net zoals in de nieuwe
lijn touring caravans.
Deze buizen zijn inmiddels gemaakt en gemonteerd. Het frame van de
bodem is hiervoor aan de voorzijde met zo’n 30 cm verlengt (de punt
loopt door).
Het bovendeel van de voorzijde wordt hierdoor een stuk schuiner wat de
aërodynamica ten goede komt, maar waardoor de originele ramen van
de voorzijde niet meer gemonteerd kunnen worden, er komen nu geen ramen
meer in de voorzijde, net zoals bij de eerste pucks.
Mijn bedoeling is het om in de voorzijde van de caravan een vast bed te
maken, waardoor we de ramen niet echt zullen missen, de beide ramen aan
de zijkanten voor kunnen straks open.
Doordat de caravan opbouw onder de gordel dus 25 cm langer wordt,
blijft de binnenruimte voorin langer recht, waardoor de mogelijkheid
geschapen wordt een bed met een matras van 140*200 te plaatsen op de
exacte plaats van de oude kleine zithoek. De opbouwlengte binnen blijft
ongewijzigd.
De schets hierboven laat precies zien wat het effect op de ruimte is
door gebruik te maken van een geïntegreerde disselbak.
De disselbak wordt toegankelijk gemaakt door een luik als een gewone
deur open draait. Het luik wordt opgehangen in twee scharnieren.
Op dit moment is er al 36 meter buis (20*20) doorheen, en ik heb nog 24
meter bijbesteld.
De nieuwe balken en stompen in de bodem moesten aan de onderzijde nog
allemaal gelast worden, dit gaat namelijk erg moeilijk als het frame
maar 20 cm van de vloer staat. Om dit te kunnen doen moest het frame
naar buiten om op de zijkant gezet te kunnen worden, maar dan zou het
dak er vanaf vallen.
Daarom heb ik besloten dat het dak er toch maar af moest. Hiervoor heb
ik de caravan onder een carport (ja ik heb er meerdere) gerold en toen
het dak daar aan het plafond opgehangen.
Met de caravan op de zijkant gekanteld konden de lassen op de
onderzijde probleemloos gemaakt worden.
Toen het frame zo buiten stond leek het mij verstandig de onderzijde
maar meteen schoon te maken (alleen nieuw metaal+ lassen) en in de
menie te zetten, omdat je er zo moeilijk bij komt, en het blanke metaal
vol met teer zou komen zitten bij het kaalmaken van de oude balken.
Op het bestaande deel van het frame zit een teerhoudende coating
gesmeerd, die er dus nog helemaal af moet. Bij het verwijderen hiervan
met een staaldraadtol in de slijpschijf wordt het spul zacht en zo in
de poriën van het geroeste metaal gesmeerd, met alle nadelen van
dien voor de hechting van de hierna aan te brengen menie. Ik denk dat
er nog veel oplosmiddel nodig is om dit goedje te verwijderen. Dat is
ook de rede dat ik het nieuwe metaal maar alvast in de menie heb gezet.