November 2004
Het begin van de reparaties:
De caravan staat nu volledig gedemonteerd in mijn werkplaats,
zodat er begonnen kan worden aan het herstel van het “spaceframe”.
Ik ben maar meteen met het moeilijkste begonnen, namelijk de dwarsbalk
voor de as, deze is over de gehele lengte aangetast door roest, over de
gehele lengte zitten er gaten in aan de onderkant. Het eruit slijpen
zonder de overige balken in te korten valt niet mee. Ik heb de caravan
op 8 stutten gezet want als de dwarsligger eruit is is het onderframe
in tweeën gedeeld. De langsliggers van het onderframe zijn nog
allemaal goed, toen de dwarsligger eruit was kon ik de langsliggers van
binnen inspecteren, het was nog allemaal blinkend kaal metaal
(gelukkig). Het inlassen van de nieuwe dwarsligger was daarna een koud
kunstje. Van de overige dwarsliggers worden de uiteinden (25-30 cm)
vervangen, deze zijn allemaal aangetast door roest, dit komt door de
vreemde constructie op de uiteinden waardoor ze niet waterdicht zijn.
het
eerste
laswerk is een feit
Op de nieuwe uiteinden las ik een plaatje zodat ze helemaal dicht zijn.
Als het frame helemaal klaar is boor ik er aan de bovenkant kleine
gaatjes in en behandel ik de holle ruimten met conserveermiddel.
Ook de onderste buizen aan de buitenzijde worden helemaal rondom
vervangen. Dit moet in gedeeltes gebeuren omdat anders het gehele
bovendeel los komt te staan.
de
eerste
rotte stukken zijn eruit
De dwarsliggers aan de linkerzijde samen met de onderste buis zijn
helemaal vervangen tot op de rechter achterhoek.
Het maken van de bochten in de buizen op de hoeken heb ik gedaan met
behulp van een mal, die weer overgenomen is van de oude bochten. De
bochten verlopen niet met een vaste radius, maar de radius wordt steeds
kleiner naar achteren toe. Ook alle onderste staanders aan de
linkerzijde zijn of gerepareerd of vervangen. Net zoals de onderste
helften van de deurstijlen.
Ook zit er al vanaf de deur tot op de rechter achterhoek een nieuwe
horizontale buis in het midden. Deze moet ook helemaal rondom vervangen
worden.
De achterste dwarsligger van het vloerframe is ook helemaal vervangen,
dit is een balk van 40*20, net zoals de deurstijlen.
Vanaf deze dwarsbalk lopen origineel twee buizen van 20*20 schuin
omhoog naar de onderste buis aan de achterkant, maar deze langsliggers
heb ik nu nieuw gemaakt van balk van 20*40.
Onder de deur zit origineel een langsligger van 40*60, maar dit vond ik
wel erg zwaar en heb er nu een langsligger van 20*40 in gemaakt.
De rechterkant is nu aan de onderzijde ook helemaal af, de dwarsbalk
achter de as is bij nader inzien ook maar helemaal vervangen. Van de
overige dwarsbalken zijn de uiteinden vervangen. Bij de achterzijde
zijn ook de buizen op gordelhoogte vervangen en de raamstaanders van de
twee zijramen en het achterraam gedeeltelijk of helemaal vervangen. De
onderste buis is helemaal vervangen.
Op de rechter achterhoek is zelfs de bovenste horizontale buis rot,
deze moet ook nog vervangen worden, de bocht zelf en aan iedere zijde 1
meter.
Ik ben er nog over aan het denken of ik weer uitdraaipoten ga monteren
of dat ik 4 uitdraaibokjes ga gebruiken. Op zich zijn uitdraaibokjes
veel stabieler, maar het vergt ook meer werk omdat je ze elke keer
precies onder een balk moet zetten en het opdraaien langer duurt.
Als er uitdraaipoten onder komen, dan moeten het wel langere dan de
originele worden, want deze zijn zo kort dat ze bijna verticaal staan
als ze uitgedraaid zijn. De originele zijn niet meer bruikbaar omdat de
schroefdraad defect is en de uiteinden van de poten half doorgeroest
zijn. Er zaten er nog maar twee onder, voor had de vorige eigenaar twee
uitdraaipootjes voor een vouwwagen gemonteerd (ook veel te kort).
De nieuwe poten komen er niet meer dwars onder , maar schuin in lengte
richting.