oktober 04
Demontage:

De dag direct na thuiskomst  heb ik de caravan van buiten goed gewassen en schoon gemaakt zodat er plezieriger aan gewerkt kan worden.

Ik heb ook al aan de caravan zitten meten met het idee hem in mijn werkplaats te zetten, zodat ik er ook gedurende de winter aan door kan werken.
Maar er is een probleem, de deur in de werkplaats is maar 1,9 meter hoog, voldoende voor een auto maar voor een caravan ??

De caravan heeft een hoogte van 1,83 meter tussen de onderkant van het frame en de bovenkant van het dak als het hefdak gedemonteerd is.
Het idee is om het onderstel, dissel en het hefdak te demonteren en de caravan op kleinere wielen te zetten op een apart frame. Deze wielen moeten wel de 880Kg wegende kolos kunnen dragen!

Ik heb daarvoor een frame gemaakt met daarin wielen van 20 cm doorsnede van een oude container, aan iedere zijde 2 wielen. De as en dissel waren snel gedemonteerd en het hefdak was er ook snel vanaf. Nu moet het lukken, de caravan ligt nu nog 10 cm van de grond met zijn chassis, en hij gaat inderdaad naar binnen.

draagframe

Het past allemaal maar net , de werkplaats is 6 meter diep, dus is er net voldoende ruimte over.  Gelukkig is de werkplaats ook 6 meter breed, zodat ik nog voldoende werkruimte overhoud.

Nu hij eenmaal binnen staat kan ik rustig beginnen met de demontage van het interieur, zodat later ook de vloer eruit kan. De demontage van het interieur stelt weinig voor, als je maar met beleid werkt.
Veel schroeven zitten vastgeroest in het frame, maar met een flinke klap op hun kop komen ze toch wel los.
Al het meubilair is er in één weekend uit, en netjes opgeslagen. Daarna heb ik het zeil tegen de zijwanden ook verwijderd, omdat ik dit sowieso wil vervangen kon het er zo uitgesneden worden.

Daarna kwam de ware ramp aan het licht. Het spaceframe is voor meer dan 30 % in een verre staat van ontbinding wat veroorzaakt is door lekkages. Door deze lekkages zijn de triplex stroken  op de buisen nat geworden waardoor de buizen zijn weggeroest.
Ook rond de ramen zijn de buizen erg slecht en sommige stukken al helemaal verdwenen. Ik had met het ergste rekening gehouden, maar dat het frame zo slecht zou zijn had ik echt niet verwacht. Nu wordt het doorbijten !!!

Hierna is al het isolatiemateriaal en de vloer verwijderd. Nu kan er van binnenuit zo tegen de buitenwand aangekeken worden en kwamen er diverse plaatsen aan het licht waar de buitenbeplating doorgeoxideerd is, en er kleine gaatjes ontstaan zijn.  Het regenwater kon dus gewoon door de geperforeerde wand naar binnen lopen.

  binnenzijde 1  binnenzijde 2

Het frame onder de vloer is in de staat zoals ik het verwacht had, slecht dus.

Ik had eerst het idee de buitenbeplating te laten zitten en de benodigde buizen van binnenuit te vervangen, maar omdat er toch wel veel gaatjes in de buitenbeplating zaten moest deze er ook aan geloven. Om de buitenbeplating te kunnen demonteren moeten eerst alle sierlijsten gedemonteerd worden. Hier heb ik meer dan een weekend werk aan gehad, de schroefjes waarmee de sierlijsten vast zitten zaten bijna allemaal vastgeroest, enigste remedie is dan de kop eraf slijpen met de haakse slijper en dan het overgebleven deel met een drevel een stukje naar binnen slaan.
De schroefjes zijn van gehard metaal, zodat uitboren geen optie is.

Toen ik de daklijsten demonteerde kwam de ware aard van de lekkages naar voren, deze lijsten zijn afgedicht met een kitsoort die in de loop der jaren uithard. Door deze uitharding komen er barsten in de kitlaag en dan kan het water dat in de dakgoot blijft staan langzaam maar zeker naar binnen dringen.
Het water komt dan binnen via de schroefgaten en dringt in het isolatieschuim en in de triplex latten die tegen het frame genageld zitten. Als het hier eenmaal nat is droogt het nooit meer op omdat zowel de binnen als buitenwand “dampdicht” zijn.
Het vernietigende werkt aan het metaal kan hier dan jarenlang onopgemerkt zijn gang gaan.

wand half weg

Als alle lijsten en gootjes verwijderd zijn moeten er nog een paar messing popnagels doorgeboord worden en de beplating kan van de caravan genomen worden.
Ook de wielbakken waren onderaan rondom helemaal weg gecorrodeerd en zullen dus vernieuwd moeten worden.

wand helemaal weg

Het gehele frame is opgebouwd uit 3 maten buis te weten:  20*20*1  ; 20*40*1,5 en 40*60*2

Buis met een wanddikte van 1 mm is moeilijk verkrijgbaar, maar na een aantal telefoontjes heb ik toch een ijzerboer gevonden die het mij kan leveren. Ik heb 36 meter van de 20*20 besteld en 6 meter van de 20*40 en 40*60. Hopelijk is het voldoende

Het dak heb ik er los op laten liggen, omdat het dak op zichzelf een nogal instabiele constructie is, het heeft van zichzelf te weinig stijfheid waardoor het, bij verplaatsing misschien wel scheurt of dubbel klapt.

In totaal heeft de demontage een volledige maand “hobbytijd” in beslag genomen.

volgende maand