oktober 04
Demontage:
De dag direct na thuiskomst heb ik de caravan van buiten goed
gewassen en schoon gemaakt zodat er plezieriger aan gewerkt kan worden.
Ik heb ook al aan de caravan zitten meten met het idee hem in mijn
werkplaats te zetten, zodat ik er ook gedurende de winter aan door kan
werken.
Maar er is een probleem, de deur in de werkplaats is maar 1,9 meter
hoog, voldoende voor een auto maar voor een caravan ??
De caravan heeft een hoogte van 1,83 meter tussen de onderkant van het
frame en de bovenkant van het dak als het hefdak gedemonteerd is.
Het idee is om het onderstel, dissel en het hefdak te demonteren en
de caravan op kleinere wielen te zetten op een apart frame. Deze wielen
moeten wel de 880Kg wegende kolos kunnen dragen!
Ik heb daarvoor een frame gemaakt met daarin wielen van 20 cm doorsnede
van een oude container, aan iedere zijde 2 wielen.
De as en dissel waren snel gedemonteerd en het hefdak was er ook snel
vanaf. Nu moet het lukken, de caravan ligt nu nog 10 cm van de grond
met zijn chassis, en hij gaat inderdaad naar binnen.
Het past allemaal maar net , de werkplaats is 6 meter diep, dus is er
net voldoende ruimte over.
Gelukkig is de werkplaats ook 6 meter breed, zodat ik nog voldoende
werkruimte overhoud.
Nu hij eenmaal binnen staat kan ik rustig beginnen met de demontage van
het interieur, zodat later ook de vloer eruit kan.
De demontage van het interieur stelt weinig voor, als je maar met
beleid werkt.
Veel schroeven zitten vastgeroest in het frame, maar met een flinke
klap op hun kop komen ze toch wel los.
Al het meubilair is er in één weekend uit, en netjes
opgeslagen.
Daarna heb ik het zeil tegen de zijwanden ook verwijderd, omdat ik dit
sowieso wil vervangen kon het er zo uitgesneden worden.
Daarna kwam de ware ramp aan het licht. Het spaceframe is voor meer
dan 30 % in een verre staat van ontbinding wat veroorzaakt is door
lekkages. Door deze lekkages zijn de triplex stroken op de buisen
nat geworden waardoor de buizen zijn weggeroest.
Ook rond de ramen zijn de buizen erg slecht en sommige stukken al
helemaal verdwenen.
Ik had met het ergste rekening gehouden, maar dat het frame zo slecht
zou zijn had ik echt niet verwacht.
Nu wordt het doorbijten !!!
Hierna is al het isolatiemateriaal en de vloer verwijderd. Nu kan er
van binnenuit zo tegen de buitenwand aangekeken worden en kwamen er
diverse plaatsen aan het licht waar de buitenbeplating doorgeoxideerd
is, en er kleine gaatjes ontstaan zijn. Het regenwater kon dus
gewoon door de geperforeerde wand naar binnen lopen.

Het frame onder de vloer is in de staat zoals ik het verwacht had,
slecht dus.
Ik had eerst het idee de buitenbeplating te laten zitten en de
benodigde buizen van binnenuit te vervangen, maar omdat er toch wel
veel gaatjes in de buitenbeplating zaten moest deze er ook aan geloven.
Om de buitenbeplating te kunnen demonteren moeten eerst alle
sierlijsten gedemonteerd worden.
Hier heb ik meer dan een weekend werk aan gehad, de schroefjes waarmee
de sierlijsten vast zitten zaten bijna allemaal vastgeroest, enigste
remedie is dan de kop eraf slijpen met de haakse slijper en dan het
overgebleven deel met een drevel een stukje naar binnen slaan.
De schroefjes zijn van gehard metaal, zodat uitboren geen optie is.
Toen ik de daklijsten demonteerde kwam de ware aard van de lekkages
naar voren, deze lijsten zijn afgedicht met een kitsoort die in de loop
der jaren uithard. Door deze uitharding komen er barsten in de kitlaag
en dan kan het water dat in de dakgoot blijft staan langzaam maar zeker
naar binnen dringen.
Het water komt dan binnen via de schroefgaten en dringt in het
isolatieschuim en in de triplex latten die tegen het frame genageld
zitten. Als het hier eenmaal nat is droogt het nooit meer op omdat
zowel de binnen als buitenwand “dampdicht” zijn.
Het vernietigende werkt aan het metaal kan hier dan jarenlang
onopgemerkt zijn gang gaan.
Als alle lijsten en gootjes verwijderd zijn moeten er nog een paar
messing popnagels doorgeboord worden en de beplating kan van de caravan
genomen worden.
Ook de wielbakken waren onderaan rondom helemaal weg gecorrodeerd en
zullen dus vernieuwd moeten worden.
Het gehele frame is opgebouwd uit 3 maten buis te weten:
20*20*1 ; 20*40*1,5 en 40*60*2
Buis met een wanddikte van 1 mm is moeilijk verkrijgbaar, maar na een
aantal telefoontjes heb ik toch een ijzerboer gevonden die het mij kan
leveren. Ik heb 36 meter van de 20*20 besteld en 6 meter van de 20*40
en 40*60.
Hopelijk is het voldoende
Het dak heb ik er los op laten liggen, omdat het dak op zichzelf een
nogal instabiele constructie is, het heeft van zichzelf te weinig
stijfheid waardoor het, bij verplaatsing misschien wel scheurt of
dubbel klapt.
In totaal heeft de demontage een volledige maand “hobbytijd” in beslag
genomen.