Al
vanaf het moment dat de Titan " klaar " was, dus sinds 2006, stond er
nog een grote klus te wachten, namelijk het polijsten van de aluminium
beplating.
Om de Titan nog extra bling bling te geven, wilde ik graag de aluminium
buitenzijde polijsten, zodat de Titan dezelfde uitstraling krijgt als
de amerikaanse Airstreams.
De eerste jaren wilde we natuurlijk vooral zoveel mogelijk genieten met
de Titan, en dat is ook goed gelukt. Gemiddeld 4 tot 5 korte en ook
langere vakanties per jaar, in nederland, maar vooral het buitenland.
Het is nu 2012, en de gerestaureerde Titan gaan nu zijn 7e
seizoen in. We hebben al deze jaren geen problemen met de Titan gehad,
hij heeft het voorbeeldig gedaan. Er zijn wat kleine verbeteringen
doorgevoerd, zo is er een paar jaar geleden een nieuw
binnenveringsmatras in het vaste bed gekomen, heeft de gaskachel plaats
gemaakt voor een electrisch exemplaar en is er een HEKI dakluik in het
hefdak gekomen, zodat we wat meer licht binnenkrijgen.
Zie
hieronder de foto's van het dakluik dat ik geplaatst heb tijdens het
AER treffen in september 2011
De
electriche kachel ook geplaatst in 2011:
Ook is er een externe gasaansluiting met snelkoppeling gekomen voor de
BBQ:
Naast het regelmating doorsmeren van de oplooprem en het bijstellen van
de remmen heeft de Titan geen onderhoud meer gehad. Bij grove
benadering staat de kilometerstand sinds 2006 nu in april 2012 op
25.000 km.
De aluminium beplating is door de jaren heen steeds doffer en lichter
geworden, wat uiteraard ook te verwachten was van het onbehandelde
materiaal. Nu wordt het tijd voor de grote polijst klus, had ik bij
mijzelf bedacht.
Ik had al regelmating naar informatie omtrend het behandelen/polijsten
van het aluminium opgezocht, en veel gelezen van amerikanen die hun
airstream tot in perfectie gepolijst hadden. Er zijn er die meer dan
200 uur gestoken hebben in het polijsten van 1 airstream. Er worden
verschillende machines, materialen en methodes toegepast. Welke de
beste is, tsja dat moet je dan zelf maar in de praktijk ondervinden.
Ik had al wat ervaring opgedaan met het polijsten van kleinere
voorwerpen met behulp van een lappenschijf op de boormachine en
universele polijstpasta. Dit waren erg moeizame klussen, en daarom zag
ik er erg tegenop om aan zo'n groot object als de Titan te beginnen.
Ik ben gestart met wat "test" polijstwerk op de deur van de
gaskast, dit is gedaan met een lappenschijfje van 125 mm op een
boormachine. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van universele groene
polijstpast . De lappenschijf en polijstpasta zijn afkomstig van de
lokale bouwmarkt.
Hierboven zijn de resultaten van dit eerste "test" polijstwerk na 4
uurtjes polijsten, het resultaat is niet zo best. Je ziet strepen die
de schijf achterlaat, en echt glanzend ziet het er ook niet uit.
Daarnaast heeft de boormachine te weinig vermogen, en is het lastig
werken omdat de lappenschijf haakt op de machine draait.
Op deze manier kan ik dus niet verder, er moest profesioneler materiaal
aan te pas komen. Dit is eenvoudiger gezegd dan gedaan. De bouwmarkt,
maar ook automateriaalhandel vallen af, omdat ze het niet in hun
assortiment hebben.
Polijstmachines lijken op haakse slijpers, maar dan met een lager
toerental en zijn erg duur, maar gelukkig heeft het belgische
"poweplus" tools een goedkope polijstmachine van maar liefst
1500Watt in hun assortiment. De machine heeft een "slow start"
functie en een electronisch regelbaar toerental. De machine
regelt het vermogen bij om het toerental constant te houden en een
enorm koppel van maar liefst 10 Nm bij 3000 rpm Deze heb
ik dus maar aangeschaft.
Ook de verkrijgbaarheid voor particulieren van grote katoenen of
flanellen polijstschijven en de juiste past blijken een probleem.
Gelukkig heb ik in Weert een groothandel bereid gevonden toch
partculier te vekopen, en daar dus een katoenen schijf van 200mm en
blauwe polijstpasta gekocht.
Je hebt verschillende kleuren pasta, voor voorpolijsten en finishing,
en voor zachte metalen, zoals koper, aluminium en messing of harde
metalen zoals RVS.
De blauwe pasta is voor zachte metalen, voor de finishing.
Voorbehandelings pasta heb je nodig als een object vooraf ook nog een
slijp een schuur behandeling heeft gehad.
De beplating op de caravan heeft zo'n voorbehandeling gelukkig niet
nodig.
Ik heb zelf een adapter gemaakt om de lappenschijven op de machine te
kunnen monteren, deze lappenschijven worden normaal gesproken op
stationaire polijstmachines gebruikt.
Op de onderstaande foto's zie je de gebruikte machine en de eerste
resultaten van het polijstwerk hiermee:
Het is een gigantische klus, voor 1 meter heb ik ruim een uur nodig. Ik
maak eerst de onderste helft af, om daarna het bovenste deel te kunnen
doen. aangezien de polijstschijf veel schade kan aanrichten moeten
verschillende onderdelen zoals de lampen, kentekenplaat e.d. verwijderd
worden. De ramen kan ik uiteraard niet verwijderen, deze zullen dus
heel goed afgeplakt moeten worden om beschadigingen te voorkomen.
Wordt vervolgd...
Juni 2012
het polijstwerk zit er bijna op, nog een klein deel moet gedaan worden.
Inmiddels heb ik 1 schijf en 1 blok polijstpasta verbruikt en ben
nu dus met de 2e set bezig.
Tussendoor is ook nog het dak opnieuw geverft, omdat ik niet tevreden
was over het resultaat van de eerste poging. Dit keer heb ik hamerite
zilver gebruikt.
Op de rand van het hefdak is een rubber beschermrand met afdichtprofiel
gekomen, Ik heb meteen de rand bijgewerkt, want deze was in de fabriek
destijds door een blinde man gezaagd. Zo ziet het er een stuk netter
uit.
Zoals te zien is op bovenstaande foto's moet de deur en een klein deel
van de wand nog gepolijst worden.
Juli 2012
De Titan is nu vlak voor vertrek van de zomervakatie helemaal
gepolijst, wat zullen we opvallen op de camping !!
Ik heb 2 katoenen polijstschijven en 2 blokken pasta nodig gehad om
deze klus te klaren. Naar schatting zitten er ongeveer 60 werkuren in
deze klus.
Hierboven
zie je foto's genomen van de titan op diverse campings in
Frankrijk waar we in Juli gestaan hebben.