November 2006
Nu de winter voor de deur staat
wordt het hoog tijd dat de caravan in de stalling komt. Omdat ik
voldoende ruimte heb, was de optie om zelf een stalling te bouwen
natuurlijk logisch.
De caravanstalling wordt achter aan de werkplaats gebouwd, maar omdat
het dak van de werkplaats erg laag is, moest er een speciale
constructie bedacht worden zodat de toegang hoog genoeg wordt.
hieronder zie je een aantal foto's van de bouwvorderingen van de
stalling.
zoals je kunt zien heb ik ervoor gekozen om de daklijn van de bestaande
bouw aan te houden en om voldoende hoogte bij de ingang te creeeren heb
ik het eerste deel uitgevoerd met een plat dak van 2 meter. het is niet
de eenvoudigste oplossing, maar zo wordt het wel één
geheel met de bestaande bouw.
Zoals je kunt zien, past de titan perfect in deze stalling.
Eénmaal binnen kan het hefdak weer omhoog, en er is voldoende
ruimte langs de rechterzijde om de deur van de caravan te openen. In de
stalling is ook een 230V aansluiting aanwezig.
Schoor tbv stabiliseren caravan
Dit zelfgebouwde onderdeel heb ik
bedacht om de caravan stabieler op zijn uitdraaipootjes te zetten.
Omdat de uitdraaipootjes in
dwarsrichting nauwelijks stabiliteit geven kan de caravan zonder dit
hulpstuk nog behoorlijk wiebelen.
Het bestaat uit een buis met een
doorsnete van 22mm en een lengte van 120 cm. Aan de uiteinden zijn
bussen in de buis gelast met een binnen diameter van 10 mm. Door deze
bussen kan dan een 10mm pen geschoven worden om zo een scharnierpunt te
maken. Aan het caravan chassis heb ik een beugel bevestingd waar de
buis aan gekoppeld kan worden met een pen rond 10 mm.
Onder de uitdraaipoot komt ook een
beudel welke vast verbonden is met een multiplex plankje, hieraan zit
de eerder genoemde buis vast gemaakt met en 10mm pen welke weer door
een M8 bout op zijn plaats gehouden wordt. De beugel zit in het plankje
ingefreesd.
Wat bij deze constructie van belang
is, si dat de scharnierpunten spelingvrij zijn.
onderstaande foto's verduidelijken
meer, klik erop voor een groot formaat.
zo wordt hij gebruikt
Detail
van het onderste
deel
bevestiging aan
chassis (losneembaar)