November 2006

Nu de winter voor de deur staat wordt het hoog tijd dat de caravan in de stalling komt. Omdat ik voldoende ruimte heb, was de optie om zelf een stalling te bouwen natuurlijk logisch.

De caravanstalling wordt achter aan de werkplaats gebouwd, maar omdat het dak van de werkplaats erg laag is, moest er een speciale constructie bedacht worden zodat de toegang hoog genoeg wordt.

hieronder zie je een aantal foto's van de bouwvorderingen van de stalling.

stalling in aanbouw  stalling in aanbouw  stalling in aanbouw

zoals je kunt zien heb ik ervoor gekozen om de daklijn van de bestaande bouw aan te houden en om voldoende hoogte bij de ingang te creeeren heb ik het eerste deel uitgevoerd met een plat dak van 2 meter. het is niet de eenvoudigste oplossing, maar zo wordt het wel één geheel met  de bestaande bouw.

stalling  stalling  stalling af

Zoals je kunt zien, past de titan perfect in deze stalling. Eénmaal binnen kan het hefdak weer omhoog, en er is voldoende ruimte langs de rechterzijde om de deur van de caravan te openen. In de stalling is ook een 230V aansluiting aanwezig.



Schoor tbv stabiliseren caravan

Dit zelfgebouwde onderdeel heb ik bedacht om de caravan stabieler op zijn uitdraaipootjes te zetten.
Omdat de uitdraaipootjes in dwarsrichting nauwelijks stabiliteit geven kan de caravan zonder dit hulpstuk nog behoorlijk wiebelen.

tekening schoor

Het bestaat uit een buis met een doorsnete van 22mm en een lengte van 120 cm. Aan de uiteinden zijn bussen in de buis gelast met een binnen diameter van 10 mm. Door deze bussen kan dan een 10mm pen geschoven worden om zo een scharnierpunt te maken. Aan het caravan chassis heb ik een beugel bevestingd waar de buis aan gekoppeld kan worden met een pen rond 10 mm.

Onder de uitdraaipoot komt ook een beudel welke vast verbonden is met een multiplex plankje, hieraan zit de eerder genoemde buis vast gemaakt met en 10mm pen welke weer door een M8 bout op zijn plaats gehouden wordt. De beugel zit in het plankje ingefreesd.

Wat bij deze constructie van belang is, si dat de scharnierpunten spelingvrij zijn.

onderstaande foto's verduidelijken meer, klik erop voor een groot formaat.

 
zo wordt hij gebruikt                                                                 

 
Detail van het onderste deel                           bevestiging aan chassis (losneembaar)