Juni 2006
Het mooie van een oude
caravan is dat je er altijd nog wel wat aan te klussen hebt. Tijdens
onze eerste echte vakantie op Texel is
de kachel beschadigd door een flinke knal, deze moet dus gerepareerd of
vervangen worden.
En op onze laatste trip in Lemele is de omvormer (die van 12V weer
220V~) maakt door een stroomstoring op de camping defect geraakt, ook
hier moet dus nog het nodige aan gedaan worden.
Allereerst de kachel:
Omdat ik de kachel niet meer vertrouw heb ik hem uit de caravan gehaald
en elk component gecontroleerd op schade en juiste werking. Ik had het
vermoeden dat de uitwaaibeveiliging niet meer zou werken en er dus al
gas zou stromen als je de regelaar open draait maar deze nog niet in
drukt.
Echter blijkt de uitwaaibeveliging toch goed te functioneren, maar hij
is heel ongevoelig, hiermee bedoel ik dat je de regelaar knop al binnen
2 seconden kunt loslaten als je de kachel ontsteekt.
Behalve de opengebarsten afvoerbuis is er geen schade aan de kachel.
Gelukkig is de afvoerbuis lang genoeg zodat deze een stukje ingekort
kan worden en weer gebruikt kan worden.
Na deze controle beurt is het vertrouwen in de kachel weer terug en is
hij weer ingebouwd. Maar goed ook want tijdens het weekendje Lemele
hebben we hem elke avond nodig gehad.
opengebarste afvoerbuis
en weer gerepareerd
Voor het type luifel dat wij gebruiken bestaan ook nog extra sun en
rain blockers die je als extra accesoire kunt aanschaffen, maar voor 25
euro had ik al 4 meter dun tentdoek en 4 meter pees, dus zo'n doek was
snel gemaakt. Met het doek voor aan de luifel kun je op een
regenachtige dag toch onder de luifel vertoeven zonder dat de regen er
van alle kanten onder waait.
Met het hemelvaartweekend zijn we naar de Lemeler Esch geweest en daar
hebben we de rainblocker al een dag aan de luifel gehad.
Deze rainblocker schuif je aan de voorzijde van de luifel in een
peesrail en dan span je het doek schuin naar voren af.
de reparatie van de omvormer is de volgende klus, Aangezien ik een
eletronica opleiding genoten heb is dit uiteraard een peuleschilletje.
Door de spanningstoring op de camping is de omvormer waarschijnlijk een
aantal keren heel snel achter elkaar in en uitgeschakeld wat ervoor
gezorgd heeft dat er flink wat componenten in rook opgegaan zijn.
Ik pas de schakeling in de caravan zo aan dat de omvormer niet meer
automatisch ingeschakeld wordt als de netspanning wegvalt.
Nadat ik voor alle defecte componenten nieuwe besteld en ontvangen had,
was het een kwestie van erin solderen en de omvormer testen. Er waren 4
hexfets; 4 smd transistoren; één elco en een 4tal
weerstanden in rook opgegaan.
Deze maand heb ik nog een aantal kleine klusjes gedaan, zo heb ik de
bestaande BMW wieldoppen aangepast in de Titan stijl door over de
embleëms aluminium plaatjes te bevestigen met klinknageltjes.
Ook heb ik de caravan voorzien van spatlappen, eerder wilde ik deze van
rubber maken, maar nu heb ik ze van aluminium gemaakt. Ook zijn de
originele "eriba" embleëms gemonteerd. De remmen heb ik toch maar
geinspecteerd en de wiellagers van nieuw vet voorzien.
Hierboven zie je ook nog foto's van de watervuldop; disselruimte
indeling en 230V~ aansluitingen.