Juni 2006

Het  mooie van een oude caravan is dat je er altijd nog wel wat aan te klussen hebt. Tijdens onze eerste echte vakantie op Texel is de kachel beschadigd door een flinke knal, deze moet dus gerepareerd of vervangen worden.
En op onze laatste trip in Lemele is de omvormer (die van 12V weer 220V~) maakt door een stroomstoring op de camping defect geraakt, ook hier moet dus nog het nodige aan gedaan worden.

Allereerst de kachel:
Omdat ik de kachel niet meer vertrouw heb ik hem uit de caravan gehaald en elk component gecontroleerd op schade en juiste werking. Ik had het vermoeden dat de uitwaaibeveiliging niet meer zou werken en er dus al gas zou stromen als je de regelaar open draait maar deze nog niet in drukt.
Echter blijkt de uitwaaibeveliging toch goed te functioneren, maar hij is heel ongevoelig, hiermee bedoel ik dat je de regelaar knop al binnen 2 seconden kunt loslaten als je de kachel ontsteekt.
Behalve de opengebarsten afvoerbuis is er geen schade aan de kachel. Gelukkig is de afvoerbuis lang genoeg zodat deze een stukje ingekort kan worden en weer gebruikt kan worden.
Na deze controle beurt is het vertrouwen in de kachel weer terug en is hij weer ingebouwd. Maar goed ook want tijdens het weekendje Lemele hebben we hem elke avond nodig gehad.

kachelpijp stuk  kachelpijp kapot  pijp gerepareerd
           opengebarste afvoerbuis                  en weer gerepareerd

Voor het type luifel dat wij gebruiken bestaan ook nog extra sun en rain blockers die je als extra accesoire kunt aanschaffen, maar voor 25 euro had ik al 4 meter dun tentdoek en 4 meter pees, dus zo'n doek was snel gemaakt.  Met het doek voor aan de luifel kun je op een regenachtige dag toch onder de luifel vertoeven zonder dat de regen er van alle kanten onder waait.
Met het hemelvaartweekend zijn we naar de Lemeler Esch geweest en daar hebben we de rainblocker al een dag aan de luifel gehad.
Deze rainblocker schuif je aan de voorzijde van de luifel in een peesrail en dan span je het doek schuin naar voren af.

de reparatie van de omvormer is de volgende klus, Aangezien ik een eletronica opleiding genoten heb is dit uiteraard een peuleschilletje. Door de spanningstoring op de camping is de omvormer waarschijnlijk een aantal keren heel snel achter elkaar in en uitgeschakeld wat ervoor gezorgd heeft dat er flink wat componenten in rook opgegaan zijn.
Ik pas de schakeling in de caravan zo aan dat de omvormer niet meer automatisch ingeschakeld wordt als de netspanning wegvalt.
Nadat ik voor alle defecte componenten nieuwe besteld en ontvangen had, was het een kwestie van erin solderen en de omvormer testen. Er waren 4 hexfets; 4 smd transistoren; één elco en een 4tal weerstanden in rook opgegaan.

Deze maand heb ik nog een aantal kleine klusjes gedaan, zo heb ik de bestaande BMW wieldoppen aangepast in de Titan stijl door over de embleëms aluminium plaatjes te bevestigen met klinknageltjes.

wieldop  remmen  water vuldop

Ook heb ik de caravan voorzien van spatlappen, eerder wilde ik deze van rubber maken, maar nu heb ik ze van aluminium gemaakt. Ook zijn de originele "eriba" embleëms gemonteerd. De remmen heb ik toch maar geinspecteerd en de wiellagers van nieuw vet voorzien.

disselruimte  230V~

Hierboven zie je ook nog foto's van de watervuldop; disselruimte indeling en 230V~ aansluitingen.