het begin
Zoals
bij velen
begint het camperen met een tentje vanwege het budget dat je als tiener
te besteden hebt, maar om één of andere reden bevalt het
camperen zo goed, dat je het blijft doen. Zo ook bij ons.
Wij hebben de eerste 12 jaar ook gekampeerd in een tent, en later ook
eens de caravan van mijn ouders geleend, totdat er jonge spruiten in
het gezin bijkwamen. Toen was het tentje uiteraard te klein en moest er
iets anders voor in de plaats komen, maar zo'n burgerlijke sleurhut dat
kon natuurlijk niet.
Dan maar het alternatief, een VOUWWAGEN, dat was het helemaal , toch
kamperen in een tent, en toch alles bij de hand. Het belangrijkste
waren natuurlijk de riante 'echte' bedden.
De vouwwagen was een Jamet ARIZONA, meteen de grootste die er
was, ja want RUIMTE dat had je nodig met een jong gezin.
Het was 1999 toen de arizona er kwam, en we trokken er 2 tot 3 keer per
jaar mee op uit. soms een weekendje in nederland, maar meestal 2 of 3
weken naar Frankrijk en Spanje.
Al gauw bleek dat al die ruimte in zo'n gigantische tent toch ook een
groot nadeel had. Op de camping aangekomen was je al gauw een paar uur
aan het opbouwen, terwijl de kinderen aan je hoofd liggen te zeuren.
Maar nog erger werd het als je weer vertrekken ging, alles opruimen en
inpakken was een gigantische klus waar je de dag ervoor al aan begon
door het voortent gedeelte maar alvast op te ruimen en in te pakken. Op
die manier was
het mogelijk om nog enigzins op tijd verder te kunnen trekken. En daar
zat 't 'm nou net. Trekken dat deden we .
Gemiddeld 3 tot 4 campings per vakantie was bij ons heel gewoon.
Het gevolg hiervan was dat we de voortent van de vouwwagen na een paar
jaar maar thuis lieten en alleen het slaapgedeelte opbouwden met een
luifel eraan waar de keuken onder stond. Dit beviel al veel beter. Maar
het opbouwen en afbreken werd toch een beetje vervelend, en je moest
altijd geluk hebben met het weer, want een natte tent inpakken dat kon
echt niet.
In 2003 op de camping viel mijn oog op een ouder frans echtpaar die met
een klein caravannetje aan kwamen zetten. Meneer zette het ding op zijn
plaats, draaide de pootjes en luifel uit, en klappte een dak op de
caravan omhoog. Mevrouw haalde twee klapstoelen en een tafel uit de
kofferbak en ze waren klaar.
De caravan had een ouderwets aandoende uitstraling, maar zag er nog
heel nieuw uit. Wat mij vooral opviel was de rust die er vanaf
straalde. Mijn interesse was gewekt.
Naderhand thuisgekomen ben ik me gaan verdiepen in de caravan die ik
gezien had, en het bleek een Eriba Touring te zijn, en tot mijn
verbazing werden ze nog steeds gebouwd.
Twee maanden later was de vouwwagen verkocht en met de opbrengst een
Eriba Touring aangeschaft. Het was een Triton-M, dus met groot bed,
kopkeuken en toiletruimte. De triton kon nog wel wat aandacht
gebruiken, en gedurende de wintermaanden had ik mooi de tijd om wat
zaakjes te verbeteren en aan te passen.
Het zeil op de vloer werd vervangen (alle meubels eruit), een lekkage
van de afvoer van het aanrecht verholpen, een kilometer overbodige
kabel en stopcontacten verwijderd (door de vorige eigenaar erin
geprutst), en de toiletkast werd omgebouwd tot een gedeelte kast met 5
legplanken een porta potti.
In
2004 zijn we twee
keer met de Triton naar frankrijk geweest. Onze kids (2 jongens toen 7
en 8) sliepen in een tentje en wij hadden een riant bed tot onze
beschikking.
Tijdens beide vakantie's hebben we een aantal dagen behoorlijk slecht
weer gehad, waardoor de jongens eigenlijk niet in het tentje konden
slapen en bij ons in de caravan geslapen hebben. Het bed schijnt dus
groot genoeg te zijn voor twee volwassenen en twee kinderen.
Eén nadeel had deze caravan wel, en dat was dat je bij minder
goed weer telkens het bed moest ombouwen tot zithoek en vice versa.
Verder is de touring ons prima bevallen. Het rijdt fantastisch, het
heeft een klassieke uitstraling en je hoort toch niet bij de
burgerlijke sleurhut types met zo'n vierkante doos achter de auto
We
hebben onze eriba touring
triton-M (1990) een jaar later weer verkocht, omdat we de caravan net
iets te klein vonden,
en
eigenlijk een caravan wilden met een vast bed en de mogelijkheid om de
kinderen
binnen te laten slapen. Ons idee ging uit naar een Troll van gelijke
leeftijd
als de Triton, maar dan met een voor en achter zit, een Troll T dus.
Het aanbod
van troll’s ligt erg laag, en het zou dus nog wel wat moeite kosten om
er één
te vinden. Mijn gedachte ging er naar uit om eventueel een oudere troll
aan te
schaffen waar nog werk aan was, maar met de mogelijkheid meteen wat
aanpassingen aan het interieur te kunnen doen, zodat het meer naar onze
smaak
ingericht kan worden.
Oktober 2004
Op marktplaats verscheen
een
advertentie waar een eriba touring TITAN stond aangeboden, de
advertentie
meldde dat de bodem gedeeltelijk vervangen was en de caravan nog
afgebouwd
moest worden. De vraagprijs was 650 euro. Ik heb een bezichtigings
afspraak
gemaakt om de TITAN eens goed te gaan bekijken.
Een TITAN, dat was wel
even wat
anders, ik had in het afgelopen jaar de grote tourings zoals ODIN
en TITAN
wel
regelmatig op internet bestudeerd, maar dat ik er daadwerkelijk een
tegen zou komen…?
Het grote voordeel van deze
touring modellen (odin en titan) is dat ze 10
cm breder zijn waardoor je een bedmaat krijgt van 2 meter lang i pl v
de
gebruikelijk 1,9 meter. De hoogte is marginaal hoger dan een Troll of
Triton,
dit komt door de grotere wielen die gemonteerd zijn, zodat ook een
Titan onder
mijn carport doorgaat, deze doorgang is nl 2,3 meter.
Ik had me goed
voorbereid op de
bezichtiging via allerlei infobronnen op het internet, zodat ik wist
waar de
zwakke
plekken zaten. Iets moois had ik me al zeker niet voorgesteld, voor mij
moest
de Titan vooral compleet zijn, en het interieur moest mij goed
bevallen.
Verder moest
er een goede basis aanwezig zijn.
Eenmaal aangekomen op
het bezichtigings
adres was de Titan precies zoals ik me had voorgesteld, maar dan veel
langer.
Zo’n titan lijkt in werkelijkheid een enorme caravan maar is eigenlijk
nauwelijks langer dan een moderne ‘doos’ op wielen. Deze enorme lengte
komt
door de
verhoudingen, een touring is nou eenmaal een slanke verschijning,
waardoor de
lengte/hoogte verhouding helemaal door de war gaat.
De buitenkant zag er op
het
eerste oog nog erg goed uit, het is een Titan uit het jaar 1976 zonder
bruine
vlakken onderaan, dus helemaal wit met blanke ramen erin. Veel mooier
dan de
latere uitvoeringen met bruin getinte ramen en een bruine onderkant.
Het stof van het hefdak was wel
stuk en zal dus vervangen moeten worden. De caravan was gelukkig
al op
kenteken gezet en de plaat lag erbij.
Binnen in de caravan was
het één
en al muffe lucht. Volgens de eigenaar had de caravan altijd onder een
carport
gestaan behalve de laatste weken, maar de ‘nieuwe’ vloer was op een
paar
plaatsen toch alweer doordrenkt met vocht, wat duidde op lekages.
De
vloer was
voor het grootste gedeelte vernieuwd met te dik MDF en was ongelijk en
dus
veel te
zwaar, deze moet er direct weer uit dacht ik al meteen.
Het houtwerk van het
interieur
heeft een mooie kleur, het is een eiken fineer maar door de jaren erg
mooi
verkleurd, een nieuwe laklaag zal dit nog mooier maken dacht ik. Alles
zat er
nog in behalve de gordijnen ( zaten in een zak in de kast bleek later).
De kussens zijn overtrokken met een donker
rode
ribstof, niet origineel, en niet mooi. De caravan was voorzien van een
ringverwarming en een toilet ruimte.
Toen kwam de buitenkant van mijn inspectie ronde aan
de beurt, Onder de caravan was alleen maar ellende te zien, de eigenaar
had weggerotte buizen
vervangen door aluminium profielen vastgemaakt met popnagels die
eigenlijk nergens aan vast
zaten. De
voorste uitdraaipoten waren weg samen met het bijbehorende frame.Alle
dwarsliggers waren
op de
uiteinden ernstig door roest aangetast. Hier was dus erg veel werk aan.
De vaste ramen waren
voorzien van
nieuwe rubbers, waardoor dit er allemaal goed uitzag, maar er moest
toch ergens
water naar binnen komen, maar waar ???
Het achterraam miste een
schroef
waar naar mijn idee het water naar binnen liep. Het dak (de polyester
schaal) was gelukkig in een nog goede
staat, net zoals het hefdak, dit zijn onderdelen waar echt niet meer
aan te
komen is en dus niet te vervangen zijn.
Het onderstel en de
dissel zagen
er goed uit, maar de banden niet, er zaten oude diagonaal banden op die
vol met
barsten
zaten,vervangen dacht ik. De oplooprem zat vast, maar de handrem
functioneerde
goed.
Al met al dus een object
wat
helemaal gedemonteerd en gerestaureerd moest worden, ik zag er wel wat
in.

Eerste foto's van de TITAN, direct
na aanschaf genomen
Een paar dagen later heb
ik de
eigenaar van de Titan gebeld en er een bod op gedaan van 450 euro,
eigenlijk
wilde ik de caravan heel graag hebben, daar ik er een mooi project in
zag. Met dit bod ging de
eigenaar
meteen akkoord en ik was de nieuwe eigenaar van deze in erbarmelijke
staat
verkerende Titan.
De Titan is net als de Odin een erg zeldzaam touring
model,
waarbij de Titan op exact dezelfde wijze als de kleinere modellen is
opgebouwd
uit een gelast buizenframe, spaceframe genaamd, maar dan met een V
dissel in plaats
van een buisdissel.
De Odin is kwa constructie
wel
afwijkend van de overige touring modellen, de Odin is opgebouwd op een
conventioneel caravan chassis met vloerplaat waarop een spaceframe
constructie
zit geschroefd, Bij de Odin is chassis en opbouw dus los te nemen van
elkaar. De Odin moet eigenlijk meer als een opvolger van de Titan
gezien worden.

Interieur van de TITAN
Ik heb direct de eerst volgende
zaterdag
afgesproken voor het ophalen van de caravan, hij staat ongeveer 100 km
van mij
thuis. Ik ben hem gaan halen met mijn BMW 520 van bouwjaar 1977, zodat
ik meteen
een mooie indruk had van de combinatie. Ik vond de BMW erg modern
vergeleken
met de Titan. Eriba touring modellen lijken ouder dan dat ze zijn, ze
hebben
een ouderwetse uitstraling en zijn daardoor erg populair bij oldtimer
bezitters
en liefhebbers net zoals ikzelf.
Het terugrijden met de
Titan
verliep prima ondanks weigerende oplooprem, op het eerste tankstation
heb ik de banden op voldoende
hoge
druk gezet
(3 bar) zodat er daarna veilig met 80~90 km/uur gereden kon worden. De
caravan
gedraagt zich uitzonderlijk stabiel, en ik vond hem niet zwaarder
aanvoelen dan
de Triton die we gehad hadden.
Eenmaal thuisgekomen met
het
object moest natuurlijk eerst het hele gezin de nieuwe aanwinst
bezichtigen.
Ook de buren waren in no time buiten om te kijken wat ik me nu weer op
de kop had getikt.
De caravan is direct
naar de
achterplaats verhuisd, waar ik meteen begonnen ben met het uitmesten
van de caravan.
Ik was in gedachte al
bezig met
de restauratie.
KIJK VERDER ONDER DE RUBRIEK "VERSLAG" VOOR EEN GEDETAIEERD RESTAURATIE
VERSLAG.