technische
gegevens ERIBA touring TITAN
- Bouwjaar 1976
- chassisnummer : 8244
- kenteken : WE-10-66
- totale lengte incl. dissel 6850 mm
- opbouwlengte 5750 mm (origineel 5500 mm)
- opbouwlengte binnen 5430 mm
- totale breedte 2100 mm
- opbouwbreedte binnen 2000 mm
- totale hoogte met gesloten dak 2280 mm
- stahoogte onder hefdak 1950 mm
- ledig gewicht 960 kg (inclusief luifel en 2
gasflessen)
- toegelaten totaal gewicht (asdruk) 1200 kg
- nuttig laadvermogen 240 kg
- banden 184R14C op nieuwe lichtmetalen velgen
(origineel 6.7x13)
- beddenmaat voor 1400 x 2000 mm (vast bed)
- beddenmaat achter 1800 x 2000 mm
- ramen 6 , uitzetbaar 5
- toiletruimte 1050 x 650 mm (is er nog niet, is nu
nog de originele waskast)
- koelkast 115 L 230V~ compressor met omvormer
- Truma 3002 S met ringverwarming en airmix
indeling
vergelijk ten
opzichte van een Troll 555GT
Gewichten
Tijdens het restauratie project
heb ik geprobeerd zo zorgvuldig mogelijk alle gewichten van de
gebruikte materialen bij te houden, voornamelijk omdat ik benieuwd was
hoe de gewichtsverdeling van de constructie in elkaar zit. Even een
korte uiteenzetting:
het totaalgewicht van de caravan zou op 850kg uit moeten komen
het onderstel weegt 320 kg, dit is 33% van het totaal , hierbij zit wel
de vloer, maar niet het frame van de opbouw. De as is het zwaarste
onderdeel en weegt ruim 55 kg.
De opbouw weegt 275 kg, dit is 30% van het totaal. Dit is
inclusief de ramen, hefdak deuren, en wandafwerking binnen, dus de
gehele opbouw. De aluminium buitenbeplating weegt in totaal 37 kg,
welke slechts 4,2% van het totaal gewicht is.
Het meubilair neemt 15% van het gewicht voor zijn rekening met
135 kg.
De stoffering weegt 50 kg, dit is inclusief de kussenvulling en de
luifel heb ik hier ook bij gerekend. dit is ruim 6% van het totaal
gewicht.
De installatie (apparatuur) weegt in totaal 135 kg (ook 15%),
hierbij hoort al het installatie-materiaal zoals kabels, goten en
leidingen en uiteraard alle apparatuur, zoals lampen, kookplaat, kraan
en koelkast.
Kosten
De gemaakte kosten zijn uiteraard ook tijdens het gehele project
nauwkeurig bijgehouden.
Het is in totaal net op € 5000,- uitgekomen, dit is inclusief de
aanschaf van de caravan zelf.
De grootste kostenpost was beslist de 3 nieuwe Seitz ramen, welke
alleen al goed waren voor € 945,-
Er zit voor € 350,- nieuw ijzer in het frame, de nieuwe aluminium
buitenhuid kostte slechts € 185,- terwijl de klinknagels
alleen al € 45,- deden.
Er zit voor ongeveer € 140,- nieuw afdicht rubber in de caravan, en
voor nog eens € 155,- aluminium profielen.
Ook de vloerbedekking deed een behoorlijke duit in het zakje met
€ 160,- ,maar het is wel een oerdegelijk zeiltje.
De koelkast was echter een koopje vergeleken met de prijs van een
vergelijkbare absorbsie koelkast. deze kostte slechts € 185,-
Uiteraard is zo'n project onbetaalbaar als je alle uren die je erin
stopt gaat meetellen, maar dan is het ook geen hobbie meer. Bij de
start had ik nog gedacht met € 3000,- uit te komen, maar je wilt de
dingen goed aanpakken waardoor je soms geen consessies kunt maken.
Al met al vind ik dat het met de kosten behoorlijk meegevallen is.