Periodiek
Op dit deel zie
je ander spul van mij uit dezelfde periode als de caravan.
zoals mijn eerste auto, een peugeot 304 bouwjaar 1978, helaas is deze
niet meer.
Deze peugeot
304 heeft ons gediend van 1987 tot 1994. Ik heb nog een poging genomen
deze voiture te restaureren, maar de kosten zouden onverantwoord hoog
opgelopen zijn.
In zijn laatste levensjaar heeft de peugeot met ons nog een geweldige
reis naar de Algarve in zuid Portugal gemaakt, chapeau.
De peugeot is aan zijn einde gekomen met zijn origine motor met ruim
330.000 km op de teller. Olieverbruik was aan het eide van zijn leven
nog nihil !
Na de peugeot is deze Volvo er voor in de plaats gekomen:

Volvo 164E
Het is een
Volvo 164E bouwjaar 1974. Deze is dus in 1994 aangeschaft, toen 20 jaar
oud en eigenlijk in een te slechte conditie. Maar omdat het zulke gave
bak is hebben we hem gebruikt totdat de roestgaten te groot werden.
Deze auto heeft
een 3 liter 6 cylinder injectie (electronisch !!) motor, die een
toendertijd geweldig vermogen van 175 peekaa mobiliseerde. Met dit
slagschip kon je dan ook "snelle" golfjes pesten, door ze bij het
stoplicht helemaal zoek te rijden.
Nadelen had
deze bolide uiteraard ook, het benzine verbruik lag op 1 liter per 6 km
en met een tankinhoud van slechts 60 liter stond je dus vaak bij de
pomp.
Het leuke van
het rondrijden met zo'n voiture is dat je altijd nagekeken en
aangesproken wordt.
Het uitrustingsnivo van deze auto is zeer goed te noemen, zo was hij
voorzien van: Lederen bekleding; schuifdak; getint glas;
stuurbekrachtiging; rolgordels; Halogeenverlichting; waarschuwingslamp
voor defecte gloeilampen; zoemer voor 'gordel niet om'; velours tapijt;
toerenteller; enz.
De Volvo was een ideale caravan trekker, hij trok de caravan (toen een
knaus van mijn ouders) moeiteloos elke helling op, en het verbruik
bleef frappant genoeg 6 km op één liter benzine, dus met
of zonder caravan was het verbruik even hoog!
We hebben hem gebruikt tot 1999, daarna is het doek gevallen en is hij
verkocht als donor.
(ik heb nog een reeks B30-geluiden liggen die te koop zijn)
Onze huidige auto is een BMW 520 bouwjaar 1977.
BMW 520-6
Deze auto heb ik aangeschaft in 2002 met 122000 km op de klok en
voorzien van
automatische transmissie. Vooral het interieur was (en is nog steeds)
in nieuwstaat!
Nu is de auto voorzien van: 5-bak(eco); getint glas; schuif/kantel
dak(fabriek);
lichtmetalen velgen; cruise control en LPG installatie.
Het is een fantastisch rijdende auto, veel minder vermogen dan de
volvo, maar de techniek is vele malen beter. de wegligging is veel
beter, strak sturend en veel stiller. maar het grootste verschil is wel
het verbruik. Deze 6 cylinder haalt 10 km op één liter
benzine of nu 8 km op 1 liter LPG.
De auto wordt nog dagelijks gebruikt, en ziet er nog erg goed uit voor
zijn inmiddels 28 jarige leeftijd. De BMW heeft nooit een restauratie
ondergaan, maar is wel ooit gedeeltelijk opnieuw gespoten.
Voor de 'fun' heb ik ook nog deze Suzuki GS750:
Suzuki
GS750 1977
Het is de eerste 4-takt machine van Suzuki en de eerste 4 cylinder.
Deze motor moest destijds de concurentie strijd aangaan met de Honda
CB's en
Kawazaki's.
De Motor is een aantal jaren geleden aangeschaft voor woon-werk
verkeer, maar wordt daar niet meer voor gebruikt. Hij ziet er niet
geweldig meer uit, maar misschien maak ik hier ook nog eens een
'project' van, je weet maar nooit.